Mörkertid, Instagram och identitetsvänster

Det är mörkt och grått och energin sjunker lätt ner under nollnivån. Inte mycket har hänt, jag har skaffat mig en Nokia Lumia 2010. Innan hade jag enbart jobbets skruttiga HTC, som jag visserligen klarade mig utmärkt med, men inköpet av den nya telefonen har öppnat upp för en ny och rolig värld. Den är smidigare och snabbare än min Samsung-platta, för att inte tala om skillnaden i kamerafunktion. Så jag håller mig med viss möda vaken i mörkret med hjälp av min nya leksak. En bieffekt av alltihopa är att jag blivit med Instagram, följ mig gärna där. Några bilder från veckan:

InstagramCapture_658af921-1ab3-4251-9fab-0c8e821d4c3e InstagramCapture_be9975e5-952c-4974-8456-739a0a3fbbd9 InstagramCapture_f230dad8-bb8f-42dc-b45b-723a6152daf0 WP_20141116_12_27_16_Pro WP_20141117_18_17_36_Pro WP_20141117_18_19_36_Pro-crop Redigerad i Lumia SelfieBlandad kompott med bilder från promenad, exkursioner i samband med jobbet och ett nytt besök på utställningen Från Tsarer till Folkkommissarier.

Det var även mansdagen igår och jag har inte orkat ta del av de sedvanliga oförskämdheterna i media. Jag uppmärksammade ju inte dagen själv heller här på bloggen, för min del är den lika onödig som internationella kvinnodagen. Det är alldeles tillräckligt med könsfixering i det dagliga informationsflödet redan som det är. Man, kvinna – vem bryr sig? Mer än identitetsvänstern och feministerna?

Apropå identitetsvänstern; Åsa Linderborg råkade ju själv i skottgluggen för densamma, varpå hon skrev denna artikel och temat fortsätter på Aftonbladet med vänsterpartiets Nooshi Dadgostar, som menar att identitetspolitiken inte är vänster. (Man kommer nog snart fram till att det är ett nyliberalt, patriarkalt och manligt påfund, vilket förresten antyds i Linderborgs text: ”Men identitetspolitiken såsom den ser ut nu börjar få en kraftig liberal slagsida.”  och Det är mer liberalt än vänster att göra representation till en fråga om hudfärg och inte struktur.” ) Bunkrar härmed upp med popcorn och pläd för höstkylan för att följa det fortsatta skådespelet när intersektionalisterna och marxisterna ska reda ut sina maktordningar.

Så, ni som undrat – bloggen lever än, men jag kommer bara att skriva när andan faller på. Tack till alla trogna följare och kommentatorer för allt stöd, det uppskattas! Ha det så bra allihopa i höstmörkret och försök att härda ut, snart vänder det! :)

 

Om Susanna Holmén Waris

Susanna Holmén Waris, född 1968 i Salo, Finland, civilingenjör från KTH och frilanskonstnär som arbetar inom järnvägen. Bloggen handlar om allt från konst, politik och vetenskap till mode, humor och personliga erfarenheter. Välkommen!
Det här inlägget postades i feminism, identitetspolitik, jämställdhet, journalistik, medier, Okategoriserade, politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 svar på Mörkertid, Instagram och identitetsvänster

  1. Dreadlock skriver:

    Ja herregud, nu är det inte muntert.

    I vilket fall som helst, det finns en gräns hur mycket man står ut med tonåriga feministiska idealister. t.o.m. medelålders bra kulturskribenter på DN och Svd förfaller till samma sort.

    Har också tröttnat.

    Du som har bloggat i över 2 år (?) måste också upptäckt att vi skattebetalare verkar ha en outtömlig börs att skaka och hälla över våra samhällsvetenskapliga institutioner såfort någon andas ordet ”Feminismen”

    Men vi kanske möts igen- på andra sidan av tunneln. :-)

  2. Magnus skriver:

    Linderborg har faktiskt en poäng i att identitetstänket och kravmaskineriet utifrån identiteter ofta backas upp av grupper som tror att de slår vakt om liberala idéer (via media, politiska partier eller en halvpolitiserad akademi) eller som ser politik som en form av lobbyism för den egna identitetsgruppen eller det egna kvarteret eller företaget (”public choice”-skolan). Snacket om jämställdhet och lika spelregler är ganska löst påspacklat, många i identitetsvänstern är ju egentligen ute efter att försvara sina egna privilegier och sin plats högt uppe på berget – och motiverar det med att ”jag tillhör den här gruppen som alltid trängts undan, men jag är faktiskt j-igt begåvad, bättre än ni” eller ”jag har fått jobba hårdare än alla andra för att ta mig hit”. (Ofta är det snarare föräldrarna som har jobbat hårt, men det kommer inte med i bilden).

    Det vore svårt eller omöjligt att förstå hur DN, denna grundligt medelklassiga tidning, skulle kunna backa upp Mona Masri, Alexandra Pascalidou och Judith Kiros år efter år om de inte sågs som ett sätt att stärka tidningens aktier dels hos förortskidsen (som anses behöva ”förebilder” och häftiga beats, inte tankar eller utmaningar), dels hos en urban medelklass som tycker att allt som är ghetto eller doftar dokusåpa är progressivt. Sedan är ju inte t ex Mona Masri ghetto på riktigt, men hon säljer in sig som detta, det är en del av hennes ”identitet”.

    Aftonbladet Kulturs hållning har varit vacklande de senaste åren, det gäller väl också Linderborgs egen hållning, men jag har i grunden mycket större respekt för Åsa Linderborg än för Åsa Beckman, Hynek Pallas, Maria Sveland eller Mona Masri. Linderborg känns åtminstone vid att det finns en problematik under ytan här, att man inte bara kan ta allt som sägs av diverse självutnämnda vänsterpersoner eller feminister för sant rakt av, och hon försöker relativt ofta skilja på skit och kanel, på stort och smått, sak och person.

    • Susanna Varis skriver:

      Jovisst, Linderborg har sina stunder.

    • Roffe skriver:

      Jovisst!
      Kan det inte vara så enkelt som att Åsa Linderborg insett sitt tillkortakommande i den intersektionella tävlingen om offerpositionen som vit, välbeställd medelålders kvinna i ett av världens mest jämställda länder?
      Och slåss för sin existens och för att behålla en position nära köttgrytorna?
      Det var kanske det du sa?

    • Erik S skriver:

      Till skillnad från många andra debattörer är Åsa Lindeborg ingen postmodern identitetspolitiker utan en klassiskt skolad marxist med en grundsyn baserad på ekonomisk klassanalys. Hon är inte den första som anser att identitetspolitiken i grunden är reaktionär – se t.ex. Göran Adamsons kritik av den svenska mångfaldsdiskurs.
      http://www.expressen.se/kvp/kultur/ett-angrepp-pa-var-sakrosankta-sjalvbild/

  3. Roffe skriver:

    Nu blir jag förvirrad! Menar du 1020?
    Har haft ögonen på 1020 själv men inte hittat den till ”rimligt pris” eller inte hittat den alls kunde man snarare säga.
    Gav upp till slut trots att jag egentligen ville ha den.
    Vad det blev istället visar sig senare…
    Berätta gärna vad du tycker om den så att jag får ångra mig;-)

    • Susanna Varis skriver:

      Jaha, skrev jag fel där, hoppsan. Ja, 1020. Jag är än så länge jättenöjd! En vänlig kollega och tekniknörd tipsade om den tidigare i höst, då den fanns för 2000 kr. :)

  4. Pelle2 skriver:

    Riktigt fina bilder !
    Är det inte typiskt att vänstern försöker få identitetspolitiken att vara liberal när den börjar få kritik ? Skulle vilja påstå att den är typiskt vänstern eftersom dom försöker hitta hierarkier där någon är sämre än någon annan och man vill ge en grupp tolkningsföreträde utifrån en grupptillhörighet. Förr var det arbetarklassen och nu är det kön eller ras…

    • Susanna Varis skriver:

      Ja, precis. Intersektionalismen är bara en vidareutveckling av de marxistiska maktteorierna.

    • Magnus skriver:

      Intersektionalitetstänket är också ett sätt att dra upp gränser typ: ni får inte kritisera oss alltför skarpt, för ni hör inte till samma speciella grupp, ni har inte samma kombination av identiteter. Om det hettar till och man verkar ha målat in sig i ett hörn kan man köra fram ”jag är en svart bisexuell kvinna och därför får det jag säger bara diskuteras på allvar av andra svarta bi-kvinnor, allt annat utgör maktutövning, dvs övergrepp! Ni andra håller käft!”

      Men egendomligt nog tvekar de här personerna sällan om sin egen rätt att ta munnen full med uttalanden om hur andra har det och vad de ska säga och göra. Främst då vita heteromän förstås. ;)

  5. michael skriver:

    Jag kan tänka mig att bilden med kyrkofönstret och dom bladlösa spretiga växterna uppför väggen och gravstenen,kan bli en bra bakgrund till en målning där en av dina figurer står framför den och samtidigt betraktar betraktaren av konstverket.

  6. Magnus skriver:

    Är någon förvånad över att Andrea Edwards, känd från Turteaterns SCUM-pjäs som hyllades av medieetablissemanget och som huvudstadens skolklasser bussades in för att se under tvång, får en heltimme på en av veckans bästa tider i SVT? I morgon fredag kl 20 kan den som orkar spana in följande:

    ”SCUM – en kärleksförklaring. // K special. Hösten 2011 gör skådespelaren Andrea Edwards en monolog som bygger på SCUM-manifestet, en radikalfeministisk stridsskrift av Valerie Solanas. Succé, utsålda hus och en mediekarusell utan like drog igång. I filmen söker Andrea Edwards upp män – både de som försökt stoppa pjäsen utan att ha sett den och de som är intresserade av den feministiska frågan.”

    ^_ ^

    Edwards är som bekant både förtryckt och mordhotad, enligt henne själv.

    • Susanna Varis skriver:

      Inte förvånad för fem öre. Jag övergår till att konsumera serier på box, filmer och utländsk nyhetsmedia.

      • Dreadlock skriver:

        Vad kör du för serier ? i mitt vinteride har jag samlat på mig (genom alternativa digitala leverantörer)

        * Breaking Bad (Fastnade direkt från början till slut)

        * Frasier ( Puttrigt. Gillar alla snobbiga kommentarer om mat och musik)

        * The Wire ( Äntligen köpt komplett i box. Verkar ovanligt lovande)

        Nytt Tips : SILICON VALLEY !!! Bara en säsong klar,och endast genom din alternativa digitala leverantör (Hrm) Kanonskoj och garanterat humörhöjande äventyr genom ett gäng 30+ år nånting geeks som bor granne med Google,Facebook och Myspace !!! Måste ses

  7. Dreadlock skriver:

    Heeeeeej !!!

    Susanna, hur mår du ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.