En trumpet är inte alltid en trumpet

Var det månne denna bild som inspirerade till ämnet för halvmiljonsstudien?

”Genusperspektiv har länge inte tagits i beaktning inom trumpetforskningen.”

Verena Barth

Jag (o-)roar mig ikväll åter med Tanja Bergkvists blogg, som jag på grund av det digra innehållet numera plöjer bitvis från början till slut.

Jag vill dela med mig av ett forskningsprojekt, som av Vetenskapsrådet har fått närmare en halv miljon kronor i bidrag över en treårsperiod. Tanja undrar på sin blogg över vad Vetenskapsrådet (den största statliga finansiären av grundforskning vid landets universitet, högskolor och institut) egentligen sysslar med och det borde alla andra skattebetalare också göra.

Trumpeten som genussymbol (VR:s projektdatabas, diarienummer 2008:528). Läs den här:

http://vrproj.vr.se/detail.asp?arendeid=58411

Verena Barth, som i detta nu sysselsätter sig med studien har kommit till vissa slutsatser:

”Möjligheten att spela starkt på instrumentet har gynnat genuskodningen då trumpetens starka ljud har kopplats till kraft och manlighet. Att spela starkt har blivit till en slags norm som länge överskuggat andra klangmöjligheter som uppfattats som avvikande och kvinnliga, som till exempel den sordinerade klangen som bland annat finns inom cool jazz.”

Mera om hennes framsteg här:

http://www.genus.se/meromgenus/teman/kultur/symbol-for-kraft-och-manlighet/

Nu vet inte jag om situationen den senaste två åren alls har utvecklats åt något håll med avseende på genusteoriernas fortplantning i skol- och forskningsvärlden, men om den liknar den som förelåg 2008 finns det en del att oroa sig över. Jag fortsätter att studera Tanjas blogg med stort intresse för att sätta mig in i senaste årens händelser. Rekommenderas inte för känsliga personer.

En bieffekt av bloggen är att jag åter har blivit sugen på att friska upp mina matematikkunskaper (och kanske fysiken och mekaniken och annat också…)

Min arma hjärna skulle nog må bra av att slitas bort en stund från facebookens, kvällstidningarnas och dum-tv:ns sjaskiga värld…

Tanja Bergkvists inlägg:

http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/03/01/vetenskap-eller-galenskap/

Thailändskt genuscenter? foto: gapnap.com

 

 

Please like & share:

Om Susanna Holmén Waris

Susanna Holmén Waris, född 1968 i Salo, Finland, civilingenjör från KTH och frilanskonstnär som arbetar inom järnvägen. Bloggen handlar om allt från konst, politik och vetenskap till mode, humor och personliga erfarenheter. Välkommen!
Det här inlägget postades i feminism, foto, genusvetenskap, Kuriosakabinettet, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, Say whaaat...? och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

17 svar på En trumpet är inte alltid en trumpet

  1. Ulf skriver:

    Man ser ju med en gång att trumpeten är en manlig förtryckarsymbol som används till att objektifiera och degradera kvinnor till en mer obskyr roll i samhället och inom musiken. Titta på bilden på skivomslaget, fallossymbol bredvid naken kvinna – kan det bli tydligare!
    Att stackars Verena nu ska korsfästas för sin forsknings skull är djupt kränkande, lite jävla svinn ur statskassan får man väl räkna med. Vetenskapsrådet som förvaltar pengarna och prövar och godkänner projekt som ska finansieras, har ju bara gjort vad alla kompiskorrumperade institutioner ska göra – de har godkänt projektet och anslagit pengar så att alla i nepotismröran blir nöjda och glada. Tarja är säkert bara avundsjuk över att hennes projekt med pseudovetenskapliga prövningar av Higgs-partiklar och annat inte har gått igenom. Det förstår man väl, man kan ju inte godkänna projekt som bedrivs utanför klanen på forskningsrådet. Ren avundsjuka med andra ord.
    Den Thailändska skylten, som inte har något med genusvetenskap att göra, betyder helt enkelt bara: ”Spela inte jazz här snälla, vi klarar inte av disparata toner utan sammanhang”.

    • Susanna Varis skriver:

      Så måste det ju ligga till. Vilken forskning skulle bättre gynna mänskligheten än denna? Lösningen på var och hur vi ska utvinna framtidens energi till exempel? Hur vi ska hantera miljöhoten och svälten? Hur universum egentligen uppstod? Hitta en allmängiltig fysikalisk teori för universum? Forskning som kan leda till nya innovationer så att vi även i framtiden har något att göra i Sverige, förutom att studera genuskodningen hos bestick och musikinstrument? Men det påstås ju från vissa håll att genusteorierna är mycket eftertraktade i utlandet och har förutsättning att bli en stor exportprodukt…
      Lustigt att notera är att efter en viss Doktor Freud har få grupperingar varit så fixerade vid olika objekts sexuella laddningar.
      Tack för förklaringen på skylten.

  2. Ulf skriver:

    Verenas nästa projekt kanske blir att visa sambandet mellan stråkens gnidande på violinen och djuriska sexuella rörelsemönster och därmed visa att egentligen är violinens stråke en Freudiansk förlängning av manlig perverterad sexualitet. Det borde inhysta en mille eller två av våra surt förvärvade skattepengar tycker jag.

    • Susanna Varis skriver:

      Jag har en bättre idé; varför slänger inte du in en ansökan på det här temat? Genuspengar verkar det finnas gott om att hösta in. Du borde dessutom ha en fördel eftersom du är man, genusforskarkåren är gravt kvinnodominerad och lever inte på något viss upp till sina egna läror i fråga om jämställdhet. Men du kanske måste vara kompis med Tiina…

  3. Ulf Holmén skriver:

    Eftersom Tiina hatar män kan det vara svårt för mig att bli kompis med henne. Därmed är den dörren stängd, rakt i ansiktet för övrigt. Därmed är väl dessa genusdårar i själva verket inte ett dugg mycket bättre än de som de pekar finger på när det gäller diskrimingering, men det är väl en bisak i sammanhanget för de har ju av den rätta läran som sitter inne med alla sanningar.

  4. Pingback: Ofrivillig underhållning | Susanna's Crowbar

  5. Pingback: Genuskodning | Susanna's Crowbar

  6. Info skriver:

    GENUSTRUMPETER OCH ANDRA INSTRUMENT

    Att alla Sveriges radios program, från P1 till P4, från morgon till kväll, på ett eller annat sätt är politiskt korrekt riggade har kanske någon upptäckt. Men vem hade trott, att P2 skulle inte bara dammsuga musikvärlden på kvinnliga dirigenter och okända, kvinnliga tonsättare utan också LJUGA MEDVETET när det passade?

    Den 6/11 sändes första gången ”dokumentären” Instrument söker musikant. Sveriges radios hemsida visar en bild på en liten flicka, omkring sex år, som blåser i (tyglar) en jättestor (manlig) bastuba, betydligt större än hon själv. Så långt återges verkligheten. Det har nämligen i mer än femton år ingått i musiksveriges uppdrag att förmå unga flickor att spela diverse ”manligt könskodade” instrument ss. trumpet (genustrumpet), kontrabas, bastuba, trombon, bastrumma osv. – och att samtidigt förmå manliga orkestermusiker att hålla sig till t.ex. triangel, blockflöjt, klockspel och celesta.

    Så långt ingenting nytt. Nej, här kommer den medvetna lögnen – så här stod det på Sveriges radios hemsida:

    ”I det första programmet möter vi oboisten [= oboeisten] Catarina Fors som berättar om sitt första möte med sitt instrument:
    ”Första gången som jag satte oboen till mina läppar så talade instrumentet till mig direkt. Det var fantastsikt [= fantastiskt].”

    Oboe är ett fysiskt svårspelat instrument. I Sverige har funnits en enda mera framstående, kvinnlig oboeist, alla övriga är och har varit män: Alf Nilsson (världsoboeist), Rolf och Torleif Lännerholm m.fl. Det tar för en nybörjare MER ÄN ETT HALVÅR av daglig träning att få fram en någotsånär halvacceptabel TON över huvud taget.

    Första gången någon sätter oboens dubbla rörblad ”till sina läppar” kommer ingen ton över huvud taget. När nybörjaren till sist med yttersta ansträngning kanske lyckas få fram ett ljud, är detta så anskrämligt kväkande, att nybörjaren nästan blir rädd och vill gå och gömma sig. Jämför med Sveriges radios formulering:

    ”Första gången som jag satte oboen till mina läppar så talade instrumentet till mig direkt.”

    Antingen ljuger endast Sveriges radio eller också bara Catarina Fors eller – troligast – båda två i maskopi. Men vad gör det – det viktigaste i konstmusikens Sverige är inte musiken utan Genusperspektivet!

    • Susanna Varis skriver:

      Som bekant så är ju inte verkligheten någonting som begränsar en genusteoretiker i hennes ideologiproducerande (=genusforskning). Den politiska korrektheten tillåts dominera över verklig sökan efter kunskap och det är bara att beklaga. Varje ansats till annan åsikt stämplas som antifeminism och tom kvinno- eller jämställdhetsfientlighet. En politisk vilja eller en ideologi som tillåts diktera villkor för undervisning och forskning, i ALLA ämnen, inte bara inom sitt egna, högst diskutabla skrå. Horribelt.

  7. Pingback: Mera funderingar kring genus | Susanna's Crowbar

  8. Pingback: Sverige som kunskapsnation? | Susanna's Crowbar

  9. Pingback: Det Paltorikala Förtrycket | Löjesguiden

  10. Pingback: Winter wonderland och patriarkala järnvägsstationer | Susanna's Crowbar

  11. Pingback: Den feministiska regeringen förnekar sig inte | Susanna's Crowbar

  12. Pingback: (S)lutet På En Politisk Epok | Löjesguiden

  13. Mikael skriver:

    Hej Susanna! Tjänare arbetskollega!
    Ser att vi båda pluggat på KTH. Mycket intressant om Tanja Bergkvist. Har nyligen träffat Tanja i verkligheten. Tror vi snackade nonstop i några timmar. Mycket intressant personlighet. Du får ha det så bra. Hoppas vi syns snart igen på jobbet. Kram från TågMicke

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.