Genusflödet ikväll

Lite håglöst surfar jag runt på nätet och hamnar, inspirerad av Tanjas återkomst, på Nationella Sekretariatet för Genusforsknings sida. Där finns något som kallas Genusflödet, där nyheter inom genusforskning presenteras. Under rubriken Om att få ihop livspusslet g12 klickar jag mig vidare till en konferens (g12) som ska hållas i slutet av november. En av programpunkterna heter:

Allianser, kollisioner och oppositionella gemenskaper- ett rundabordssamtal mellan aktivister om feminism, forskning och mobilisering.

Beskrivet som:

Några aktivister möts i ett samtal om relationen mellan aktivism och forskning. Hur kan man samverka? Finns det intresse för samverkan? Vad menas med aktivism? Samtalet arrangeras i samarbete med Kvinnofolkhögskolan

En av deltagarna är Ylva Gellerstedt, som beskrivs bland annat med:

”…startat Bokkafé Vulgo som är en mötesplats för queer feministisk intersektionell aktivism och kultur i Göteborg. Hon har varit engagerad i olika aktivistgrupper med fokus på feminism, antirasism, queer och klasskamp i ca 15 år.” 

Bokcafé Vulgo har nyligen, i samarbete med FI bland andra, arrangerat:

Både Allt åt Alla (arrangörerna av de famösa Överklass-safarisarna) och Syndikalistiskt forum återfinns i Bokcafé Vulgos bloggroll.

Gabrielle Högstadius, en annan av deltagarna, är aktiv i diverse, främst antikapitalistiska och/eller anarkistiska vänstergrupperingar:

”Gabrielle Högstadius har arbetat med feministiskt självförsvar och drivit anarkafeministiskt kafé och är nu aktiv inom Chiapaskommittéen i Stockholm, den antirasistiska gruppen Rosa, 8:e marsgrupper i Göteborg, Real Democracy now och Riv murarna. En av initiativtagarna till Lesbisk festival. Följer de latinamerikanska feministiska och lesbiska autonoma nätverken.”

En tredje deltagare:

”Zakia Kahn arbetar som projektledare och utbildare i Interfem. Zakia är ekonom med magisterexamen i företagsekonomi och kulturgeografi. Hon är en av grundarna till Majornas Enastående Föräldrar och föräldrakooperativet Kalabalik. Var också med och grundade den feministiska antirasistiska tankesmedjan Interfem 2006. Styrelseledamot i Kvinnofolkhögskolan, Genusföretagarna och Feministiskt initiativ.”

Berit Larsson är samtalsledare:

”Berit Larsson har undervisat på många olika nivåer inom skola, folkbildning och universitet. Som pensionerad lektor i genusvetenskap är hon numera deltidsanställd som pedagogisk utvecklare vid PIL-enheten GU. Berit har ägnat sig åt omfattande föreläsningsverksamhet som ett led i uppgiften att förmedla kunskap mellan genusvetenskaplig forskning och folkbildning. Är en av Kvinnofolkhögskolans grundare.”
 

Kvinnofolkhögskolan skulle kunna föräras ett separat inlägg, men ur dess policy:

”All verksamhet är religiöst och partipolitiskt obunden, men tar sin utgångspunkt i det faktum att kvinnor i hela världen är politiskt, socialt, ekonomiskt och kulturellt diskriminerade.”

Diskriminieringen är alltså ett faktum och ingenting som skolan ens har ambition att ifrågasätta. Det feministiska postulatet om kvinnors underordning är alltså ett obestridligt faktum, precis som att jorden är (nästan) rund. Eller snarare platt, i det här fallet. Män har inte tillträde till denna skola, men man uppbär både statligt stöd och pengar från EU. Detta är helt i sin ordning, eftersom (Regeringsformen 16 §):

”Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare missgynnas på grund av sitt kön, om ej föreskriften utgör led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt.” 

Med andra ord: medborgare (läs=män) får missgynnas om det handlar om jämställdhetsarbete. I praktiken gäller detta män. Jag vill se exempel på kvinnor som missgynnats med hänvisning till jämställdhetsarbete innan jag tror på att det någonsin förekommit.

Tillbaka till ämnet. Den som fortfarande inbillar sig att genusforskningen inte skulle vara politisk (och därmed tvivelaktig som vetenskap) kan fortsätta blunda. Varför önskar sig, eller diskuterar ens en akademisk verksamhet samarbete med aktivister? Och dessutom aktivister från vissa, specifika fraktioner (anarkister, feminister och vänster)?

Under nästa rubrik, Tidskrift för genusvetenskap blickar tillbaka, ger sig Claudia Lindén, lektor för Institutionen för genus, kultur och historia vid Södertörns högskola i kast med att definiera om begreppet tid:

”Lindén talar om alternativa konstruktioner av tid, bortom föreställningen av tiden som seriell och hierarkiskt, och som möjliggör synen på feminismens förmödrar, inte som vålnader som ska tystas ned utan som gengångare som är med idag.” 

Man skulle kunna tolka allt detta metaforiskt, men efter Moira von Wrights (rektor för nämnda högskola) utsvävningar in på fysikens domäner kan man verkligen inte känna sig säker. Lindén kan mycket väl mena det hon säger. Hon vill omkonstruera tiden (lika lätt som man inom genusvetenskapen omkonstruerar könet till exempel) och med hjälp av sin nya tid återuppväcka döda.

Boktipset Queera Läsningar lär ut det gamla, beprövade knepet att ”läsa som fan läser bibeln”:

”Queera läsningar handlar om att leta efter det som inte sägs. Om att hitta sprickor i berättelsen och göra dem betydelsebärande.” 

Man läser in det som man vill ska stå där, helt enkelt. Precis som genusvetare brukar hantera sin ”forskning”, med andra ord.

”Det handlar om att leta efter sprickor, om att hitta ologiskheter och orimligheter. Det handlar om att se efter det som inte sägs. I texter finns det tystnader och utifrån queerläsning ställer man sig frågan: Vad betyder dessa tystnader? Vilka berättelser berättas inte?” […]”Men texten är större än författarens intentioner. Med queerläsning kan man ta fasta på biberättelserna och se vilken historia som kommer ur dem. Om vi flyttar fokus kan vi hitta dissonanser i det heteronormativa scriptet.” 

Är inte texten i boken som man vill ha den så hittar man väl på en egen text. Så praktiskt. Vad det här har med vetenskap att göra har jag ingen aning om.

”Dissonans är det som skär sig med helheten eller det som är orimligt. Många gånger kan dissonans vara något som framstår som irrelevant eller ointressant. Till exempel så tittar man på det som skär sig mot en fin heterosexuell historia, där alla har stabila kön och förväntas ha stabila könsidentiteter. Med queerläsning tar man fasta på de sprickor och orimligheter som finns i berättelsen och gör dem betydelsebärande. När man gör det så undersöker man den nya historia som träder fram och vad denna säger. Många gånger när man dissekerar en berättelse uppstår en annan historia. Oftast är det en historia om makt och queera läsningar är per definition politiska. Genom queera läsningar utmanar man kulturella normer om kön och sexualitet och de berättelser som är så självklara och givna är fulla av sprickor och läckor.” 

Återigen vet företrädare för denna supervetenskap, genusvetenskapen, hur det verkligen ligger till.  Man vet vad som skär sig med helheten och vad som är orimligt. Stabila kön? Faller sig naturligt i den genusvetenskapliga verkligheten där kön hela tiden konstrueras och omkonstrueras. Vissa av oss är begåvade med mer stabila, andra med mindre, för att säga instabila kön.

”Många gånger när man dissekerar en berättelse uppstår en annan historia. Oftast är det en historia om makt och queera läsningar är per definition politiska.” 

Vilken överraskning! Eftersom grunden för hela ”forskningen” är dolda maktstrukturer så är det ju häpnadsväckande att man lyckas fantisera ihop dessa till valfria texters ”orimligheter, sprickor och tystnader”.

Under rubriken Kvinnor utesluts från fredsförhandlingar finns åter kopplingen till aktivism med:

”Den här rapporten är en nytändning för kopplingen mellan akademi och aktivism. Så sade statsvetaren Erika Svedberg om Kvinna till kvinnas nya rapport Equal Power – Lasting Peace, som presenterades på MR-dagarna i Göteborg.” 

Allt verkar vara som det plägar på genuforskarsfronten: feministisk ideologi styr, männen är inte inkluderade (i de här fallen alls, annars främst som problem), mängden flum tycks öka exponentiellt och könsbalansen uppvisar god jämställdhet (nästan 100 % kvinnor).

Om Susanna Holmén Waris

Susanna Holmén Waris, född 1968 i Salo, Finland, civilingenjör från KTH och frilanskonstnär som arbetar inom järnvägen. Bloggen handlar om allt från konst, politik och vetenskap till mode, humor och personliga erfarenheter. Välkommen!
Det här inlägget postades i feminism, jämställdhet, kultur, medier, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, religion och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 svar på Genusflödet ikväll

  1. Niko skriver:

    Fantastiskt bra, Susanna! Mållös. Tack!

    • Susanna Varis skriver:

      Tack! Tänk vad lite slösurfande på Sekretariatets sida kan ge vid handen. Det funkar nästan bättre än en skräckfilm som underhållning om det inte vore så bedrövligt att det verkligen händer.

  2. Malte Skogsnäs skriver:

    Nationella Sekretariatet för Parapsykologi är ett mer korrekt namn.

  3. Ulf Holmén skriver:

    Om de sysslar med parapsykologi och trollkonster på det där Nationella sekreteriatet ska jag låta vara osagt, men nog ser det ut som en lyckosam träff som trotsar slumpen när man så brutalt avslöjar vad man egentligen sysslar med på de där trollkonstmötena. ”Queera läsningar handlar om att titta efter det som inte sägs. Om att hitta sprickor i berättelsen och göra dem betydelsebärande.” Ursäkta mig trollkonstmästare, oj förlåt, men är det inte så konspirationsteoretiker arbetar? Först hittar de saker som inte nämns i en historia, därefter gör de avvikelser i detaljer till bärande huvudteman och till sist blir de så stora att de blir helt och hållet avgörande. Allt för att se till att ett ”bevis” eller en ”tes” omkullkastas och därmed ge utrymme åt den ”alternativa förklaringen” som alla konspirationsteoretiker är så fascinerade av. Illuminati finns snart i varje gathörn och judarna ligger bakom allt ont i världen. Standardförklaringar i de här kretsarna, och titta minsann, samma standardförklaringar återfinns hos feministerna också. Allt ont ligger alla män bakom, vi är kollektivt skyldiga enligt principen ”guilt by association”. Tänk så bekvämt det är att vara feminist, man har förklaringar på allt och svaren på allt också. Att de har foliehattar och borde inta medicin är det ingen som fäster någon vikt vid, för de är ju både ”trovärdiga”, har uppburna samhällspositioner och har därmed kontakter samt är månghövdade där i sitt reservat på Södermalm. Tack gode gud då att din och Tanjas blogg finns så att man får lov att läsa lite kritiskt granskande och icke-pk text där sanningen kommer fram istället för genusvetarnas pravda-variant. Tack Susanna.

  4. Ned Newman skriver:

    Helkul!!
    Fast egentligen sorgligt, eller egentligen skrämmande, fast i själva verket mardrömslikt.
    ”mängden flum tycks öka exponentiellt” Med en faktor 3?
    Flum är själva förutsättningen, eller livselixiret, drivmedlet, drömmarnas flykt?

    • Susanna Varis skriver:

      Med minst en faktor 3. Flummet är själva essensen och bränslet i maskineriet genusgalenskap. När de egna drömmarna gått i stöpet måste man med hjälp av akademiserade luftslott bygga upp en bild av att ingenting var ens eget fel.

  5. Ned Newman skriver:

    Jaha, du är Naturvetare med humanistisk inriktning. Då förstår jag, eftersom jag är lite motsvarande: Tekniker och tecknare och fotograf.
    Men behöver ha en fot i båda lägren för att se klart. Om man inte ser klart blir det som då genusfolk som försöker ha åsikter om något de inte förstår eller inte vill förstå. ( i detta fall Fysik)
    En makalös flum och svammelorgie utan förankring i verkligheten. En sorts cirkelresonemangsonani? Dessutom bättrar genusprofeterna på den gamla fördomen ”kvinnor kan inte tänka (klart)”
    Vilket i och för sig motbevisas Tanja B och dig.
    Men ändå……man blir deprimerad.

Lämna ett svar till Ned Newman Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.