Anarkafeminism

pia-laskar.220 Pia Laskar

Enligt Wikipedia (130504):

”Anarkafeminismen kombinerar anarkism med feminism. Termen och filosofin härrör från 1960-talet men har sina grunder i Emma Goldmanns och Voltairine de Cleyres skrifter. Inom anarkafeminismen ser man patriarkatet som en form av hierarki och därigenom ett grundläggande problem i samhället. Anarkafeministerna strävar inte efter att kvinnan ska ta över eller dela makten med männen utan efter att avskaffa makten. Förändringarna anses måste komma inifrån människan och kan inte beslutas uppifrån; det är varje människas ansvar att själv ta avstånd från könsmaktsordningen (1).

Många anarkafeminister motsätter sig traditionella relationer och anser att äktenskap är ett försök att äga kvinnan och därigenom ett förtryck. Anarkafeminister förespråkar att alla handlingar som verkar för patriarkatets avskaffande ska ske mellan individer, inte i organisationer. (1)(2) Enligt Emma Goldmann låg grunden till kvinnlig frirörelse i psykologisk och sexuell frihet. (3)”

(1): Pia Laskar (1992). AnarkafeminismISBN 91-86474-09-X

(2): Håkan Boström, referat av Pia Laskars föredrag Anarkafeminism i ett idéhistoriskt perspektivi tidningen Noesis

(3):  Lena Gemzöe (2002). Feminism. Smedjebacken. ISBN 91-574-5935-5

(Min numrering av referenserna)

Det enda jag är beredd att hålla med om i anarkafeminismen är att förändringarna måste komma inifrån människan själv och kan inte beslutas uppifrån.

Att avskaffa all form av makt anser jag vara en utopi. Människan är ett flockdjur och i alla relationer uppstår någon form av maktrelationer. Jag anser att feminismens förenkling i de mellanmänskliga maktrelationerna till en enda, könsmaktsordningen, är ett både trubbigt och missvisande begrepp.

Patriarkat behandlar jag här och könsmaktsordning här.

 

Om Susanna Holmén Waris

Susanna Holmén Waris, född 1968 i Salo, Finland, civilingenjör från KTH och frilanskonstnär som arbetar inom järnvägen. Bloggen handlar om allt från konst, politik och vetenskap till mode, humor och personliga erfarenheter. Välkommen!
Det här inlägget postades i feminism, feminism - definitioner, genusvetenskap, jämställdhet, kultur, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, religion och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 svar på Anarkafeminism

  1. AV skriver:

    Om äktenskapet är patriarkatets stora snärjning och kontroll över kvinnan är det i sanning märkligt att:

    – det ofta är kvinnan som är mest villig att gifta sig
    – fast det förväntas att mannen ska känna av detta och fråga, så hon kan säga ja eller nej.
    – bröllopsfesten är hennes stora fest. Hur många bröllopsmagasin riktar sig till män?
    – det är unga män i USA som idag vägrar att gifta sig. I ett land där giftemål är än viktigare för att bo och leva ihop än i Sverige. Det kostar mer än det smakar.
    – rörelser som MGTOW börjar dyka upp.

    Det var möjligen en kvinnofälla på 1800-talet, men idag? Nog mer en mansfälla.

    • Susanna Varis skriver:

      Bröllop och giftemål är en stor tjejgrej. Jag har troligen aldrig hört om en heteroman som mer eller mindre är sysselsatt med att planera för den stora dagen från att de är sju eller så…(nu gör ju inte alla kvinnor det, men många, många)
      Äktenskapet spelar och har spelat en stor roll för en kvinnas försörjning, särskilt i de fall där kvinnan inte arbetat mycket utanför hemmet eller har haft mycket lägre lön än mannen. Rent ekonomiskt är det bara lönsamt att gifta sig om partnern tjänar mer eller har mer tillgångar (förutsatt att man inte skriver äktenskapsförord), så vem gör en förtjänst generellt sett? På vad sätt det just skulle vara mer en kontroll av kvinnan än av mannen förstår jag inte (i nutid).

  2. Malte Skogsnäs skriver:

    Terroristdömde Pia Laskar.

  3. Ekvalist skriver:

    Jag har läst flera böcker av Emma Goldman (1869-1940) och kan inte minnas att hon Jskrev något alls om patriarkatet. Hon var inte teoretiskt lagd utan kämpade i konkreta, praktiska frågor som enligt henne handlade om någon slags rättvisa – för arbetare eller för kvinnor. Jag hittar inte heller något citat på nätet av henne om patriarkatet och jag tvivlar på att det finns något. Hennes mest kända citat är kanske: ”If I can’t dance it’s not my revolution” – efter att någon karl hade tyckt att det var olämpligt att hon dansade. Emma Goldman skulle lika gärna kunna kallas anarkajämställdist.

    • Susanna Varis skriver:

      I brist på vettigare källor har jag använt mig av Wikipedia. Jag sökte på Nationella Sekretariatets sida och där länkar man till NE:s betalavdelning och NE självt innehåller en ytterst kortfattad definition för icke-betalande läsare. De här definitionsinläggen är dock levande och när jag hittar bättre källor kommer jag att ändra i texten och lägga till, så stort tack för feedbacken!

      • Ekvalist skriver:

        Det var ingen kritik mot dig, borde jag understryka. Det framgår att texten är tagen från Wikipedia, inte att du har sammanställt den.

        Jag tycker att WP-texten får det till att Emma Goldman var en av grundarna till anarkafeminismen och teorin om patriarkatet och det ser jag som lite missvisande. Tror inte att hon uttryckte sig gillande om feminismen öht. På WP-sidan om Emma Goldman står det:

        ”Även om hon tog avstånd från första vågens feminism och dess strävan efter kvinnlig rösträtt, så utvecklade hon nya sätt att införliva könspolitik i anarkismen”.

        Det är mer så jag minns hennes texter. Hon förespråkade fri äktenskapslös kärlek och tyckte att den lösningen var bättre för båda könen.

        • Ekvalist skriver:

          Men dagens anarkafeminism kretsar i hög grad kring föreställningen om patriarkatet, så i det avseendet stämmer texten.

        • Susanna Varis skriver:

          Nej, jag tog det heller inte som någon kritik. Jag ville bara förtydliga hur jag gjort och att jag mer än gärna vill ha input och även förslag på andra källor där en riktigare definition kan hittas. Jag ska fortsätta med att definiera de andra underkategorierna inom feminismen och det är samma sak med dem, svårt att hitta en bra källa.

  4. Hans skriver:

    Alla grupper har en ledare…Så mycket ledarskapsutbildning jag fått via försvarsmakten och sedemera i min civila gärning styrker detta. Sedan är vi några som väljer att gå på tvärs och utmana förmenta alfahanar och alfahonor… :) De som är mest intresserade av att inneha makten är sällan de mest lämpade enligt mina erfarenheter.

    • Susanna Varis skriver:

      Jag antar att det ingår i systemet att ledaren med jämna mellanrum blir utmanad, allt för att vaska fram den som är mest lämplig (eller kanske snarare mest hugad i praktiken). :)

  5. Carl K skriver:

    Även Lena G hade nog ett finger med i gömmandet av tyskarna. Helt j..la otroligt att detta inte är en WTF? I debatten idag. Förmodligen för att det finns/fanns fler som deltog, och kanske sitter på ngn bra post idag. Fy fan rent ut sagt.

  6. Dreadlock skriver:

    Ritade en bild idag med gatukrita (Finfina grejor) På en tråkig stenläggnig som används som rökruta, tog ett foto också . Hur lägger jag upp den, Susanna ?

  7. Pingback: Edda Manga och ”civilkurage” | Häxanmexan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.