Symbolism och Dekadens på Waldemarsudde

I förrgår var det åter dags att samla vår lilla kulturgängartropp och bege oss ut på en ny utflykt i kulturens tecken. Vädret kunde inte ha varit sämre (nästan), då vi efter att ha blivit bortkollrade av söndagstrafiken först blev sittande 25 minuter på busshållplatsen i Södertälje och efter ytterligare köld- och regnpräglade vistelser på olika bytespunkter i kollektivtrafiken äntligen vandrade den lilla backen upp mot Prins Eugens Waldemarsudde. Det blåste in genom märg och ben och fukten kröp igenom alla lager av plagg. Den dramatiska inledningen glömdes dock strax bort och vi lät oss hänföras av en storslagen mångfald av symbolistiska verk.

DSC_0098-50DSC_0095-50Eugène Carrière – Flicka med Utslaget Hår

DSC_0096-50Väinö Blomstedt – Francesca, 1897

DSC_0101-50Oskar Bergman – Offerlunden II (Sacrificial Grove II),1905

DSC_0102-50Akseli Gallen- Kallela – Skyddsänglarna (Kroparna) [Guardian Angels (Ravens)]

Denna målning av Akseli Gallen-Kallela, en av Finlands främsta målare, var en av favoriterna i denna utställning. Självklart för att jag har ett särskilt gott öga till kråkfåglar, men också för att skyddsänglarna med sina överjordiska gestalter så lätt smälter in i den finska landsbygdsmiljön. Det är precis den tid av kvällen då basturna går varma och man kan nästan höra plaskandet i sjön då någon kastar sig in i böljorna för att svalka sig. Mannen ligger där naken, självklart en symbol för sårbarheten och kanske också för livets kretslopp – han föddes naken och är åter naken i döden.

DSC_0105-50Uffe och vännerna Miche och Helene.

DSC_0107-50En till favorit: Agnes de Frumerie – Svunnen Hägring (Lost Mirage)

DSC_0109-50Agnes de Frumerie – Häxköket

DSC_0110-50Prins Eugens – Molnet

waldemars-mische-01Foto: Micheles Kindh

DSC_0111-50Georg Pauli – Ofelia

DSC_0112-50L. Peterssen

DSC_0113-50DSC_0160-50Foto: Ulf Holmén

DSC_0114-50Carl Larsson – Evas dotter (Eve´s Daughter)

DSC_0117-50Richard Bergh – Tystnad (Silence), 1893

Richard Berghs Tystnaden var också mycket suggestiv. Hela bilden andas just en tystnad som nästan får en att hålla andan. Allt är stumt och orörligt. En grind med förgyllningar – en port till något okänt…kanske döden igen? En ruin där bakom är förstås en vanitas-symbol som påminner om alltings förgänglighet. Bortom den finns ett tomt landskap där en horisont mynnar ut i intet.

DSC_0119-50
Richard Bergh – Flickan och Döden (The Girl and Death), 1888

DSC_0121-50Albert von Stockenström – Grubblaren, 1903

DSC_0122-50Gustaf Fjaestad – Pojken som ser med hjärtat (The Boy Who Sees with His Heart), 1898

DSC_0128-50Akseli Gallen Kallela – Väinämöinens båtfärd

Finsk saga och myt: Kalevala-eposet.

DSC_0130-50Garibaldi Lindberg – Höst (Autumn), 1897

DSC_0133-50En del verk hade klar släktskap med den moderna fantasyn: Jänis Rozentäls – Hanen gol första gången/på småtimmarna (After the Cock´s First Crow/Small Hours), 1905

DSC_0135-50 DSC_0137-50 DSC_0141-50 DSC_0142-50Verk av Tyra Kleen

DSC_0139-50Den alltid lika fascinerande Dödens Ö, här i en etsning av Max Klinger (efter Arnold Böcklins målning).

DSC_0143-50Gunnar Hallström – Julnatt (Christmas Night)

Julnatt? Jovars, en hel del julnätter har mer liknat detta än något ur en Disney-film.

DSC_0145-50Brosch av Albert Maria Mucha

DSC_0148-50
Herman Neujd – Vas föreställande St Erik (Vase depicting S:t Erik)

DSC_0150-50Pelle Swedlund – Det öde huset (The Empty House)

Den kusliga stämningen i Pelle Swedlunds Det öde huset tilltalade förstås min mörka sida. Återigen: svanarnas ljudlösa rörelser framför det öde husets fasad blir mycket påtaglig – man känner tystnaden in på skinnet. Det spöklika månljuset som får balkongen att kasta en mörk skugga, en trasig fönsterruta och det kompakta mörkret vid sidan av huset – allt andas något oroande och skrämmande. Svanarnas vita skepnader där det glider över det stilla vattnet blir en skarp kontrast till det omgivande dova sceneriet.

DSC_0153-50En spindel i nästan pop surrealistisk stil: Odilon Redon – Spindeln (The Spider)

DSC_0154-50Akseli Gallen-Kallela – Järnvägsspåret

DSC_0155-50Akseli Gallen-Kallela. Jag missade tyvärr titeln på denna gripande målning.

DSC_0156-50Akseli Gallen-Kallela – Lemminkäinens Mor. Återigen ur Kalevala-eposet.

DSC_0158-50Edvard Munch – Harpya (Harpy)

DSC_0159-50Edvard Munch – Vampyren (The Vampire)

DSC_0160-2-50En matbit i Prinsens Kök, där man dessvärre inte numera serverar alkohol…

DSC_0161-50…något vi rådde bot på på en pub på Karlavägen.

DSC_0163-2-50 DSC_0163-50 DSC_0164-50Tack igen, kulturgängarvännerna, för en lyckad och rolig dag!

Please like & share:

Om Susanna Varis

Susanna Varis, född 1968 i Salo, Finland, civilingenjör från KTH och frilanskonstnär som arbetar inom järnvägen. Bloggen handlar om allt från konst, politik och vetenskap till mode, humor och personliga erfarenheter. Välkommen!
Det här inlägget postades i finland, Konst, kultur, lowbrow, pop surrealism, skräckkonst, Utställning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Symbolism och Dekadens på Waldemarsudde

  1. dolf (a.k.a. Anders Ericsson) skriver:

    Först trodde jag Häxköket var de 3 nornorna, men sen gick mina tankar till de 3 häxorna på heden i Macbeth (”Var har du varit syster?”, ”Slaktat svin, he he he”)
    Jag blev änna lite småkär i Evas dotter. Skulle vilja ha henne, undrar om om det går med avbetalning, en hundring i månaden …
    Nevermore tog det mig en liten stund att räkna ut, jag trodde armen som hängde ned från sarkofagen var en klubba, och att mannen var huvudlös. Så det gick inte alls ihop, förrän jag detaljgranskat den lite. Men Poe och Raven går ju alltid hem. Gillade Tyra Kleens verk.
    Sen tycker jag att man kunde göra adventskalender på Julnatten.

  2. Heinrich Braun skriver:

    How can I buy the Catalogue of this wonderful Exhibition? May be there is an Oportunity?

    Heinrich Braun
    Bucher Str.17
    90419 Nürnberg
    Germany

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *