Makode Linde och Lena Adelsohn Liljeroth på Moderna Museet.
Det blev ett herrans liv efter kulturministerns besök Moderna Muséet i veckan. Anledningen var att KRO (Konstnärernas Riksorganisation) firade 75 år och bjöd bland annat på ett minst sagt överraskande tårtkalas under evenemanget World Art Day. Så här gick det till:
http://www.youtube.com/watch?v=w4OPDYlvO34
Konstnären Makode Linde, själv afrosvensk, arbetar bland annat med fördomar, rasism och stereotyper i sin konst. Tårtan, i form av en grov karikatyr av en svart kvinnokropp med rött inandöme och med konstnärens egna, karikatyrmålade huvud skärs upp av besökare och då bland andra av Lena Adelsohn Liljeroth. Konstnären, eller kvinnotårtan, skriker varje gång någon skär sig en bit. Vid första anblicken tyckte jag att detta verkade vara ett helt fantastiskt verk. Frågor om exploatering, fördomar, karikering av det främmande, omskärelse, krigsbrott…ja, allt möjligt for genom huvudet. Och allt detta på ett burleskt skrämmande sätt. Jag tyckte det verkade som ett fullständigt briljant sätt att väcka just denna slags tankar och starta en diskussion.
Det blev varken så många tankar eller en diskussion. Det blev ett jävla liv. Moderna Museet JO-anmäldes, eller om det var konstnären, ingen är riktigt säker. Afrosvenska förbundet kräver att Lena Adelsohn Liljeroth ska avgå. Konstnären Makode Linde behöver knappast söka mycket projektpengar i närmaste famtiden, medier över hela världen har uppmärksammat honom och gallerier och olika institutioner står på kö. Men samtidigt har högljudda frågor om rasism väckts på olika håll och då angående Makode Lindes och Adelsohn Liljeroths rasism, inte rasismen i allmänhet, alltså det som konstverket hade som avsikt att adressera.
Jag är inte afrosvensk eller afrikan och det är den utsatta som ska definiera vad som är rasism. Men debatten är igång och det borde väl ändå vara bra?
http://www.svd.se/kultur/tror-hon-forstod-min-konstnarliga-agenda_7065917.svd
http://www.svd.se/kultur/afrosvenskar-kraver-ministeravgang_7061217.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-osmaklig-och-rasistisk-nidbild_7064983.svd
http://svt.se/2.27170/1.2777284/moderna_museet_har_bidragit_till_att_sprida_ett_rasistiskt_budskap
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14690952.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14700358.ab
http://www.expressen.se/kultur/den-storsta-tartbiten/
http://www.dn.se/kultur-noje/tartaffaren-en-varldsnyhet
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/krav-pa-avgang-efter-tartskandal
http://www.aljazeera.com/news/europe/2012/04/201241804049897269.html
http://www.mirror.co.uk/news/world-news/racist-cake-artist-behind-swedish-798491
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/18/racism-becoming-the-norm-sweden
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17749533
http://www.blogkeen.com/view_blog2.aspx?blog=308903&row=1
Som vanligt i dessa kretsar vet ingen vad ”rasism” innebär. Lättkränkta negrer känner sig hånade av en ”tårta” och bevisar att de inte kan skilja dikt från verklighet.
Budskapet väntar fortfarande på att det skall ”fisa in” i deras hjärnor
HADE JAG VARIT AFROSVENSK HADE JAG SKÄMTS. Inte över tårtan utan över vilka stupida företrädare de har som inte begriper koncept som ”satir” eller ”konst”.
Detta visar hur absurd hela rasistdebatten blivit. Nogger, kvarteret ”Negern” som hetat så i hundratals år, negerboll och nu detta en ”rasistisk” TÅRTA?
Jag tycker nog ändå att den som blir, eller känner sig kränkt har rätt att säga var gränsen går. Jag skulle inte heller själv använda ordet neger, då det har en stark laddning och upplevs som kränkande. I övrigt håller jag med, pseudodebatter och lättkränkthet över en glass, vars namn liknar just det nämnda ordet, eller t ex den senaste kinapuffs-debatten skymmer de riktiga frågorna. Jag tyckte nog att det här konstverket var briljant tankeväckande och karikatyren träffade just där den skulle, alltså hos t ex mig som en vit människa, som på en gång kom att tänka på den skamfyllda historian i fråga om rasistiska och sexistiska fördomar. Självklart existerar rasismen fortfarande och det här konstverket har öppnat upp debatten just om schabloner och rasism. Hade det varit bättre att inte skapa den och låta saker och ting ha sin gilla gång? Nu är ju frågan uppe på dagordningen både i Sverige och runt om i världen. Men visst kan vi väl förbjuda alla former av konstnärliga framställningar av minoriteter, arketyper, kvinnor, äldre, handikappade, barn, hundar, hamstrar etc etc (allt förutom vita, heterosexuelle män, eftersom de är de enda det numera är i det närmaste påbjudet att förakta), men skulle fördomar verkligen försvinna då?
Pingback: Makode Lindes retrospektiv | Susanna's Crowbar
Pingback: Konstnären Makode Linde misshandlad | Susanna's Crowbar