Iggy-crush

Jag hade en intensiv Iggy Pop-crush kring 2007. Jag började så sakteliga måla lite igen och Iggy var den första oljemålningen jag gjorde på 13 år. Den sålde jag sedermera till en arbetskamrat.

Denne kompis, Anna, var en av de lyckliga som fick komma upp och dansa med Iggy på senaste Gröna Lund-spelningen i förrgår:

 Anna i mitten med Iggy…

Det närmaste jag kom Iggy under min period var att min kommentar till en bild togs med på Iggy and the Stooges Myspace-sida:

 Som synes tas det in kommentarer ganska sällan… :) 

…men det bleknar nog lite i jämförelse.

 Mitt Iggy-porträtt:

 Iggy, oil 2007. Susanna Varis

 – : – : – : –

Det har nu materialiserat sig en film om Annas äventyr med Iggy (mycket bra filmat):

http://www.youtube.com/watch?v=QhvT0IzvbHk&feature=youtu.be

Publicerat i konsert, kultur, Marilyn Manson, medier, musik | Etiketter , , , , , , | Lämna en kommentar

Ljus och Mörker – Nationalmuseum

…fortsättning från ett tidigare inlägg:

 Efter utställningen Passioner och en stärkande lunch var vi beredda att ta oss an nästa kulturupplevelse, utställningen Ljus och Mörker. Foto: Ulf Holmén

 Jättekandelabrar från Gustav III:s (?) tid. Mera åt empire-hållet, var det kanske Gustav IV Adolf (?)

 Fantastisk takkrona som bilden inte riktigt gör rättvisa åt.

 Jag missade tyvärr att anteckna namnet på denna konstnär. Pölen såg rent självlysande ut.

Bland verken fanns många bra exempel på skickligt utförd ljussättning, men även en avdelning med företrädesvis kvinnliga konstnärer vars verk inte på något märkvärdigt sätt representerade intressant ljussättning. Det kändes som en genomförd jämställdhetspolicy där man rotat fram ett antal verk av kvinnliga konstnärer, vilka med lite fantasi kunde tryckas in under epitetet Ljus och Mörker. En jättetavla med Elin Wägner som huvudattraktion på kortväggen i främre salen, samt makarna Myrdal i en ”jämställd” position på var sin sida av ett skrivbord förstärkte intrycket av en genusmedveten kurering.

 Louis Sparre, Vintermotiv från Helsingfors.

 Makarna Myrdal i bakgrunden.

 Geniet Zorn

 Falu gruva. 

 Irwing Penn, Ingmar Bergman

 Fem katt- och fågelstudier av Bruno Liljefors

 Geniet Zorn igen. Han har en förmåga att få akvareller att se ut som oljefärg. Makalöst!

 Viggo Johansen, Solsken i Matsalen 1899. En inspirationsbild till min dröm om en sekelskiftesinredning. Detta matrum är inte fullt så belamrat som sekelskiftesrum ofta är, vilket tilltalar mig. Sekelskifte med en touch av ljust och fräscht.

 En stunds vila i den stora salen. Utställningen visade sig handla om ljus och mörker i mycket bokstavlig mening. Jag hade väntat mig en del även bildligt ljus och mörker, men jag kompenserade genom att inhandla boken Art of the Devil i museibutiken. Den kommer nog väl till pass vid skapandet av min tänkta Inferno-målning/collage.

 På Nybroplan. Vi tar en liten paus och njuter av det vackra vädret. Turistinfo; till vänster: Strandvägen och Nordiska muséet, bakom Uffe: Vasa, till höger: Gröna Lund och Blasieholmen.

Publicerat i böcker, feminism, genusvetenskap, historia, inredning, Inspiration, jämställdhet, Konst, kultur, Okategoriserade, Utställning | Etiketter , , , , , , , , | 1 kommentar

Per.får.mens kritiserar normer

 En rullande boll av genusvansinne. Bild från Tanja Bergkvist

Andras normer då, får man förmoda.

Per.får.mens är en scenkonstgrupp som i samband med Pride-festivalen uppträdde med verket ”På den femte dagen skapade Gud Per.får.mens” på Stadsteatern. Stycket beskrevs med gruppens egna ord:

”På fem dagar skapade Gud världen, på sjätte dagen skapade hen människan som i sin tur skapade normer, maktstrukturer, krig (män), penga-arbete-systemet (män), kärnfamiljen (män), våld (män), sexism (troligtvis män), rasism, fundamentalism (antagligen också män), förtryck etc.”

Vilken uppfriskande normkritik, eller hur? Den, framför allt vite, heterosexuelle, medelålders mannen i skottgluggen. Den uppfriskningen har nu pågått i några decennier och saknar dessutom till större delen relevans i till exempel Sverige för varje vuxen individ som är beredd att ta ansvar för sitt eget liv. Kvinnor har samma rättigheter (plus några till) och samma möjligheter att skapa sina liv på precis det sätt de behagar dem, precis som männen i det här landet. Att på ett infantilt sätt dessutom avsvära sig ansvar för samtidens problem påminner närmast om tonårstrots mer än människor kapabla att ta eller ges ansvar.

”Befriande performance”, skriver Feministiskt perspektiv:

http://feministisktperspektiv.se/2012/07/31/sthlmpride-befriande-farmens/

Per.får.mens hemsida:

http://www.homepages.se/perfarmens/

Teaterhögskolan har gett en kurs, ”Normkritisk gestaltning”, som tydligen gett inspiration till denna scenkonstgrupp (grattis alla skattebetalare):

”Per.får.mens är Mikaela Knapp, Olga Henriksson och Isabel Cruz Liljegren.
Sommaren 2010 gick vi Teaterhögskolans kurs ”Normkritisk gestaltning”. Kursen pågick i 6 veckor och man arbetade med scenkonst ur ett normkritiskt perspektiv. Kursen leddes av bl.a. Gunilla Edemo (som utbildar i normkritik och var huvudredaktör för ”Att gestalta kön”, ett konstnärligt och pedagogiskt utvecklingsprojekt kring genusperspektiv vid teaterhögskolorna).”

Är det enbart en slump att det återigen knoppas fram en misandrisk slutprodukt från landets genusmaffia? Normkritisk javisst, så länge den egna normen inte behöver ifrågasättas.

Skarpnäcks Kulturhus satsar hårt på feminism; Per.får.mens uppträder och S.C.U.M. rullar på i kalendariet…

http://kultureniskarpnack.se/

Publicerat i feminism, genusvetenskap, jämställdhet, kultur, medier, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap | Etiketter , , , , , , , | 2 kommentarer

Passioner och Ljus och Mörker på Nationalmuseum

Igår besökte vi Nationalmuseum och två av de pågående utställningarna; Passioner samt Ljus och Mörker.

 Turistigt foto från Kungsträdgården. Med våra kameror smälter vi väl in i turisthorden och blev tilltalade på engelska på Nationalmuséets restaurang…

 Mästaren till Katarinalegenden, Madonna med Barn. 1400-tal. Jesusbarn har en tendens att se väldigt bisarra ut av någon anledning på äldre målningar…denne var relativt normal, men med märkligt långa tår. Jag älskar detaljerna i växtligheten och tygerna. Färgerna och skirheten är betagande. Känslor kan, som bekant, förmedlas även med kroppsspråk och på flera ”madonna med barnet”-målningar fanns till exempel uttrycksfulla tår.

 Akseli Gallén-Kallela, Konstnärens Mor. Finskt!

 Antonio Novelli, Maria Magdalena

 Ville Vallgren, Klagan. 1896. Finskt, återigen. Fantastisk känsla i denna lilla skulptur…

 Laokoon-gruppen, jag och Cranach. Spegelväggen finns där, gissningsvis för att betraktaren ska plötsligt kunna se sig själv och sitt eget uttryck/känsla.

 Foto: Ulf Holmén

 Förmänskligandet av djur är på intet vis ett nytt fenomen…en apa som…hmm, konstnär. För att gestalta mänskliga känslor har man tagit hjälp av djuren. Det som är onaturligt för djuret, att uttrycka känslor på ett mänskligt vis, blir för oss mera synligt när det just appliceras på djuret.

 En ilsken och elak man…

 Jag missade att anteckna vad detta var för något…

 Frenologin, en ideologibestänkt ”vetenskap” vars tid redan är ute… 

 Gestaltning av mentalsjukas känslor…

 Neurologisk forskning från förr…

 Den gamla skåpmaten med kvinnliga mentalpatienter och deras ”onaturliga” känslor…

 Gipsavgjutningar av påstått avrättade människors huvuden från Tekniska skolan (föregångare till Konstfack).

 En av Messerscmidts märkliga byster, så kallade Charakterköpfe, med allehanda känslouttryck. Hela uppsättningen finns på Belvedere i Wien och är både bisarr och fascinerande, men också mycket naturtrogen återgivning av de ofta starka känslouttrycken. Foto: Ulf Holmén

 Inte riktigt det välkända Skriet…snarare en känsla av stunden strax innan. Är det mannen på bilden som slänger sin hatt och sedan bryter ut i det berömda Skriet? Edward Munch

 De två männen till vänster finns ju i bakgrunden på båda versionerna…

Tony Ousler,  Caricature. Mycket bisarrt.

 Charlie White, Tate – LeBianca. Tre av Charles Mansons adepter i hans ”family” vid rättegången. Scenen är konstruerad med skådespelare.

 Hur man som skådespelare gestaltar känslor med hjälp av händerna… 

 Lundberg, Stranden och Vågen

 Inte så bra bild på en Rembrandt. Jag har lärt mig att uppskatta Rembrandt mer och mer, många av hans verk är betagande på ett sätt som man inte så ofta stöter på. Självporträttet på Kunsthistorische i Wien var riktigt svår att slita sig ifrån, det kändes om mannen stirrade rakt ut från tavlan och såg mig.

   Lite energi-intag i form av den fabulösa buffén, som denna dag var lite extra guldkantig med himmelsk lasagne, rödbetor och getost och sparris bland annat…

Nu blev jag hungrig…fortsättning följer i nästa inlägg…

Recensioner:

http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/passioner–konst-och-kanslor-genom-fem-sekler-pa-nationalmuseum-stockholm

http://www.svd.se/kultur/konst/forodande-okansligt_6941989.svd

Publicerat i finland, historia, Inspiration, Konst, kultur, Okategoriserade, pseudovetenskap, religion, Utställning | Etiketter , , , , , , , , , , , , , | 1 kommentar

Semesterlättja

Jag har semester och har tagit det något lugnare med bloggandet, som kanske märks…

 Foto: Nicklas Thegerström/DN

En liten notering i kanten apropå spelande mammor i dagens DN (tror jag, budet har inte orkat komma med tidningen idag…) är att spelberoende tydligen är något bra när det gäller just denna grupp:

”– Innan dess var jag discodrottning. Eller, det var vad mina vänner trodde. Jag brukade säga att jag inte hade tid eller var förkyld, bara för att ha en ursäkt att stanna hemma på fredagskvällen och spela hela natten, berättar Frances Blaxell och skrattar.” 

Ett tecken på beroende har väl traditionellt ansetts vara faktumet att man skadar eller låter det som beroendet gäller påverka relationerna till vänner och närstående? (Ett tillägg: Jag påstår inte att Blaxell är spelberoende, men det hon beskriver här har traditionellt setts som ett tecken på ett beroende.) Men ändamålet helgar medlen, här är det viktigt att kvinnor tar sig in på ”traditionellt manliga” domäner och då kan man inte komma med tråkiga påpekanden om spelberoende eller annat. Allt är relativt i de relativa sanningarnas ideologi. Jag vill heller inte minnas att man skulle ha framställt datorspelande som något positivt när det har handlat om företrädesvis unga killars spelande, där har det mest handlat om det alltid förekommande (när det gäller män och manlighet) problematiserandet.

Läs mer om hur förfördelade kvinnor denna gången är här:

http://www.dn.se/kultur-noje/fordomsfull-syn-pa-spelande-mammor

(Fotnot: Ideologin i fråga är givetvis den moderna feminismen av det radikala slaget.)

Publicerat i feminism, genusvetenskap, jämställdhet, kultur, medier, Okategoriserade, teknik | Etiketter , , , , | 16 kommentarer

Lily and her Other Personality II

Ett till verk på tema dubbelnatur är nu klart:

 Lily and her Other Personality II, mixed media 2012. Susanna Varis

Publicerat i Egna verk, Konst, kultur, Okategoriserade | Etiketter , , , , , , | 2 kommentarer

S/S Mariefred till Mariefred och Gripsholm

Igår kom vi äntligen iväg på en efterlängtad utflykt med ångbåten Mariefred till Mariefred och Gripsholms slott. Slottet med dess porträttsamlingar och underbara interiörer är en gammal favorit och S/S Mariefred har vi på senare åkt med ett antal gånger på olika rutter och utflykter. Foto: Ulf Holmén

  Moderskan och jag. Foton: Ulf Holmén

  Jag passade på att bli medlem i Stiftelsen Skärgårdsbåten…

 Vid Stadsgårdsbryggan

   Münchenbryggeriet. Det var ju tur att inte det också revs. Glas- och betonglådor finns det nog av nu.

 Glada ångbåstresenärer. Tyvärr kunde vi konstatera att man nu byggt in kedjorna, som löper från rodret till roderbladet i fyrkantiga rör. En liten modernisering som förmodligen har praktisk betydelse, men förtar lite av charmen.

 Ångbåtsbiff! Ett obligatorium.

  Äppelkaka till efterrätt…

 Gripsholm

 Museijärnvägen, still going strong…

 Hertig Karls kammare. Lånad bild, eftersom det råder fotoförbud inne i slottet. Just till Hertig Karls kammare kan man tyvärr inte komma av någon anledning just nu, man kan enbart se valda delar av slottet. Det vore trevligt om det fanns officiella foton inifrån slottet för publik användning, eftersom det nu inte är tillåtet att ta egna.

 Prinsessans sängkammare. Foto Hans Thorwind/Nordiska Museet

Tre timmar i land är egentligen alldeles för lite tid för att hinna fördjupa sig Gripsholms gedigna porträttsamling och de vackra interiörerna. Atmosfären behöver tid för att insupas. Gripsholm är ett Vasa-slott i och samlingarna ingår en hel del porträtt på vasakungarna och de efterföljande Karlarna, inklusive drottning Kristina. Även Gustaf III har satt sina spår här, främst kanske genom den underbara lilla slottsteatern.

 Hem igen…

 Konversationssalongen

 Inte den sedvanliga trängseln denna dag…

    Foto: Ulf Holmén

  Foton: Ulf Holmén

Publicerat i ångfartyg, historia, inredning, Inspiration, Konst, kultur, Okategoriserade, Utställning | Etiketter , , , , , , | 3 kommentarer

Expertis…på vad?

 Bild från Greenroomsverige

Malin Ullgren vill i dagens DN kunna lita på vetenskaplig expertis, i hennes artikel exemplifierad med Socialstyrelsen:

”Vi måste fortsätta lita på dem, fortsätta vaccinera oss. Men experterna måste förtjäna vår blinda tillit och vår rationella lydighet – genom att inte ha fel.”

Här kan man ju drista sig till att undra vilken slags expertis Ullgren vill ska befolka institutioner som Socialstyrelsen i framtiden? Medicinsk expertis från genuscertifierade utbildningar, som fått studera läroböcker skrivna av exakt lika många män som kvinnor? Som tilldelats lika mycket talartid på varje lektion, baserat på deras upplevda (socialt konstruerade kön) för dagen? Som fått studera medicin som baserar sig på deras egna vardagsförståelse av ämnet och inte på någon fastslagen (manlig) ”sanning”? Som fått studera läroböcker där kunskapsinnehåll plockats bort för att…tja, den inte är anpassad för kvinnor?

Exemplifierningen ovan baserar sig på t ex Moira von Wright, rektor på Södertörns Högskolas, uppfattningar om ämnet fysiks behov av genusmodifiering. Anammar man en del feministiska vetenskapsteorier (som det tycks finnas lika många av som upphovskvinnorna); ska man dessutom förkasta den traditionella vetenskapen (inklusive dess metoder), eftersom den till övervägande del är uppbyggd av män. I en något rörande skrift av Monica Rosén och Inga Wernersson, Kunskapsmönster och kön – Om nödvändigheten av kvantitativ feministisk forskning inom pedagogik (där man försöker visa på vikten av även kvantitativa studier för de feministiska medsystrarna), står att läsa saker som:

”Av varken det ena eller det andra följer emellertid att kvantitativa metoder skulle
vara mer ”manligt besmittade” eller att kvalitativa metoder skulle snäva in valet av
forskningsfrågor mindre (vilket också Davies och Esseveld framhåller).”

Ӏr siffror manliga?

Den feministiska kritikens koppling av kvantifiering till ’manlig’ har i många fall lett till
avståndstagande från och ”dödskallemärkning” av siffror. Vi hävdar att det handlar om
en olycklig form av ”guilt by association”, att siffror i sig inte är något ont ur kvinnoperspektiv och att de absolut inte är ’manliga’ Vill man bryta upp den traditionella
könsstrukturen kan man förhålla sig på olika sätt. Ett sätt är att utgå från att olikheterna mellan kvinnor och män i sina grundläggande drag kommer att fortsätta att se ut som de gör nu, men att värdering och innebörd av de två sidorna förändras. Ett annat sätt är att man suddar ut etiketteringen av företeelser som kvinnliga eller manliga. Det innebär i det här fallet att man som feminist gör mäns traditionella verktyg till sina och använder dem i sina egna syften.1 Vi menar att båda strategierna är nödvändiga. Samtidigt som kvinnliga förhållningssätt i forskningen, där specifika sådana finns, skall synliggöras och uppvärderas skall de metoder som manliga forskare använder sig av inte avvisas utan erövras och utvecklas.” 

Hela rapporten:

http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/ros&wern.pdf

Jag har tidigare skrivit om Moira von Wright här:

http://www.susannavaris.com/blogg/2011/07/kampen-mot-verkligheten/

Jag undrar nu hur Malin Ullgren ställer sig i valet mellan god och politiskt korrekt (ideologistyrd) vetenskap?

Malin Ullgrens artikel:

http://www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-experterna-maste-fortjana-var-blinda-tillit-om-vi-ska-fortsatta-va

 – : – : – : –

En annan aspekt på den vetenskapliga sfärens pålitlighet i allmänhetens ögon är den glupska sensationslystnad, med vilken journalister/pressen missbrukar forskningsrön och presenterar dessa som fastslagna sanningar, framförda av ”forskarna”. Exempelvis tendenser, delstudier och ensataka studier, misstolkas, överdrivs och presenteras sedan som det ena och det andra, ofta livsfarliga fenomenet. Men det är en annan diskussion.

Publicerat i feminism, genusvetenskap, jämställdhet, kultur, medier, Okategoriserade, pseudovetenskap, vetenskap | Etiketter , , , , , , | 5 kommentarer

Animaliskt…

Ytterligare ett konstverk i blandteknik blev klart igår kväll…Animalistic:

  Animalistic, mixed media 2012. Susanna Varis

 Den kommer med ramen. Konstverket är 6 x 8 cm, 800 SEK.

The Cage finns nu också till salu, med en vacker, antik ram:

  1200 SEK

Publicerat i Egna verk, inredning, Konst, kultur, Okategoriserade | Etiketter , , , , , , | Lämna en kommentar

The Cage

Ett nytt verk i blandteknik blev precis klart, The Cage:

 The Cage, mixed media 2012. Susanna Varis

Publicerat i Egna verk, Konst, kultur, Okategoriserade | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar