Wennstam överraskar (inte)

Allas vår Katarina Wennstam har åter producerat en feministisk krönika (unvisit). Det något nya i sammanhanget är att den handlar om relationsvåld och manliga offer för densamma. Det är förstås på sin plats och Wennstam har tydligen fått påstötningar om detta från läsarhåll. Men nu har vi ju med Wennstam att göra och att enbart beskriva ett samhällsproblem från någon slags objektiv vinkel fungerar inte i hennes fall, den feministiska agendan med kvinnor som värst drabbade vad det än gäller måste finnas med. Dessutom räcker det inte att lyfta fram frågan om relationsvåldet där offret är ett manligt sådant, de som kritiserar ensidigheten måste naturligtvis utmålas i dålig dager och medelst härskarteknik (”förlöjligande”) förklaras som personer man egentligen inte bör bry sig om:

”Med jämna mellanrum får jag uppmaningar att berätta om våld mot män. Att jag skriver så mycket om mäns våld mot kvinnor och inte om det våld som drabbar pojkar och män är en del av en dold feministisk agenda, antyder vissa. Dessa personer har, ska sägas, som grund för sina påståenden en smula konspiratorisk idé om att alla som kallar sig feminister samverkar, kuckelurar ihop strategier och i lönndom bedriver planer på att förpassa män till historien. Just på grund av dessa tokerier och det höga tonläget har jag sällan tagit den debatten.”

 

Jag kan berätta för Wennstam att det här med att skriva om ”mäns våld mot kvinnor” visserligen inte är någon dold agenda, utan den är i högsta grad en öppen agenda. Kanske inte hos feminister som ”samverkar och kuckelurar ihop strategier”, men hos feminister som samverkar i den stora paraplyorganisationen för landets kvinnoorganisationer, Sveriges Kvinnolobby. Jag har tidigare skrivit om Sveriges Kvinnolobbys förslag (som sedan antogs) att ersätta det könsneutrala, ”våld i nära relationer” med ”mäns våld mot kvinnor” i regeringens officiella dokument med motiveringen att fokus inte annars läggs på det som är viktigt. (Under rubriken Våld i blogginlägget här). Så, kanske är inte syftet att ”förpassa män till historien” i detta fall, men åtminstone osynliggöra dem när det gäller att vara offer för relationsvåld. (Förresten, låter inte Wennstams beskrivning av feministerna som kuckelurar väldigt likt de idéer om könsmaktsordning och patriarkat som är ryggraden för den moderna radikalfeminismen? Fast med ombytta roller? Män ”släpper ju inte fram” kvinnor, kvinnor ”lyfts ju inte upp” etc etc.)

Brå har statistik om våld i nära relationer (2014) här: https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-i-nara-relationer.html

braKälla: BRÅ. Lite intressant att notera att våld mot kvinnorna inte enbart utövas av närstående eller bekanta, som det ibland kan låta.

Nu kommer vi strax till nästa punkt i listan över härskartekniker; att skuldbelägga offret (för härskartekniken ”osynliggörande”), eller sk ”victim blaming”, här kombinerad med härskartekniken ”förlöjligande”:

”Men jag tror att en anledning till att fakta om våld mot män tystas ner i det offentliga samtalet har att göra med överdrifterna. Det är svårt att föra ett seriöst samtal med någon som hävdar att våldet mot män är minst lika illa som det mot kvinnor, eller ännu mer omfattande och ännu värre.”

Jaha, så de som försöker lyfta frågan bär i själva verket skulden till att den förtigs? Det stämmer att våldet är ungefär lika utbrett hos såväl kvinnliga –  som manliga förövare, däremot är oftast våldet mot kvinnor grövre. Att könsfördelningen hos förövarna är så pass jämn kommer ofta som en överraskning för den som följt hur de här frågorna exempelvis behandlas i media. Om svaret på överdrifter från enskilda personer inom en viss rörelse (eller som företräder vissa åsikter) ska föranleda nedtystande i det offentliga samtalet borde väl feministerna inte ges något utrymme alls. Jag säger bara: ritualmördade barn.

En annan sida hos Brå, som alldeles uppenbart präglas av hur det moderna jämställdhetsarbetet, baserat på den feministiskt ensidiga genusvetenskapliga ansatsen ser ut. Här kan man läsa om:

”Mäns våld mot kvinnor i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem som orsakar de utsatta stort lidande.”

Medans kvinnors våld i nära relationer inte är ett samhällsproblem?

”Våld i nära relationer omfattar psykiskt, fysiskt och sexuellt våld, eller hot om våld och kan förekomma inom alla former av nära relationer.”

…konstaterar man visserligen.

”Totalt uppgav 4,9 procent av de kvinnor och 2,9 procent av de män som utsatts under 2012 att de polisanmält händelsen eller någon av händelserna.”

Dvs bara 60 % så många män som kvinnor har anmält händelsen/-erna.

”Även Koncept Karinlänk till annan webbplats handlar bland annat om att få fler som utsatts för våld i nära relation att anmäla våld och stödja dem att inte dra tillbaka gjord anmälan. Projektet är ett resultat av ett regeringsuppdrag inom ramen för handlingsplanen för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och våld i samkönade relationerlänk till annan webbplats.”

Dagens kluriga: vad saknas i regeringsuppdraget?

”Brås studie Polisens utredningar av våld mot kvinnor i nära relationer visar att grundliga förstahandsförhör och att den misstänkte konfronteras med bevis ökar sannolikheten att den misstänkte helt eller delvis medger brottet, något som ökar personuppklaringen avsevärt.”

Man får säga att Kvinnolobbyns ansträngningar burit frukt. Brå har dock fortfarande formuleringar om ”våld i nära relationer”, något för Lobbyn att jobba på?

”Ungas våld i nära relationer är ett problem som har en tendens att förringas. Genusnormer formas i tidig ålder, där mansnormer som svartsjuka och kontrollbehov ofta utgör grunden i våldsutövandet mot kvinnor.”

Ursäkta? Mansnormer som svartsjuka och kontrollbehov??

”Tidiga insatser för unga där attityder och värderingar kring genus och våld bearbetas är därför viktigt.”

 

Ja, självfallet måste de institutioner som gett oss alla dessa unkna föreställningar om normer och kön beredas ännu mera plats och arbetstillfällen…

Nu flyter jag ut i en utvikning, märker jag (men de länkade rapporterna angående unga och våld på sidan pockar på genomläsning också…får nog bli en annan gång).

Tillbaka till Wennstam:

”Därtill tror jag att det också handlar om bilden av mannen, en gammaldags föreställning om att han, den starkare parten, borde kunna slå sig fri. Han som har det fysiska övertaget antyds vara än mer medskyldig om han utsätts för våld.”

”Det är fortfarande som att samhället har svårt att se mannen som svag.”

Samhället? Vem eller vad är nu det? Hur skulle det vara om Wennstam, i egenskap av tongivande feminist, inte ensidigt (jag räknar inte med denna kolumn) utmålade mannen som förtryckare, utövare och den med makt och agens?

Mycket ofta i samtal om våld och relationsvåld med feminister (av båda könen) är argument nummer 1: ”Ja, men vilka är det som slår då?” Att feminismen av idag i Sverige, skulle hålla sig med en positiv syn på båda könen eller arbeta för jämställdhet och likabehandling får man se sig i stjärnorna efter och tyvärr är Wennstams ”nu-kan-jag-säga-att-jag-visst-gjort-det”-kolumn ändrar inte på den saken, trots ett par förvånansvärt sakliga stycken mot slutet.

Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, Feminism - referensinlägg, genus, genusvetenskap, jämställdhet, journalistik, medier, misandri i media, politik, pseudovetenskap, religion | Etiketter , , , , , , , , , | 8 kommentarer

Snart är jag miljonär…

”Hälsningar,

Jag skriver uppriktigt med smärtor och tårar och full av sorg från mitt hjärta.

Jag är Mrs Linda Uwen från Tjeckien en änka som lider av allvarlig lung- och bröstcancer under de senaste fem åren nu.

Jag ärvde summan av tre miljoner två hundra tusen Euro (€ 3 200, 000.00) genom min sena make Alexander Uwen som var en ansedd guld återförsäljare och affärs magnet- (Oil Explorer) här i Elfenbenskusten i Västafrika för många år innan han dog av hjärtattack under år 2009. Vi var gifta i femton år utan barn. Och jag vill ge ut det till hem Barnhem och välgörenhetsorganisationer som ett löfte som jag och min avlidne make gjorts före Herren.

Jag har en föräldralös barn som jag tog som mitt eget barn; hans namn är Anthony Uwen, han är nu 17 år gammal han är den hjälper mig att skriva detta mail till dig så jag vill att du ska etablera sig i hans liv och ta honom så ditt eget barn.

Detta är den tjänst jag behöver från dig när du fick pengar under din kontroll.

 

(1) Ge 30% av fonden till Anthony Uwen som han har varit här för mig under hela min sjukdom och jag har lovat att stödja honom i livet.

(2) Ge 40% av fonden till Orphanage Homes Motherless, fattiga änkor och kyrkor på mitt namn så min själ kan vila i frid.

(3) De återstående 30% ska vara för dig och andra som du kanske vill hjälpa till.

Om jag inte hör från dig i några dagar för att komma då jag kommer att leta efter någon annan. Må Gud allsmäktig ge dig visdom och förståelse och ett gott hjärta för att hjälpa mig till förmån för mitt lidande barn att utföra mina önskemål om du kan vara sympatisk och glada över att göra detta arbete, vänligen svara mig så fort som möjligt genom min privata e -post adress (lindauwenn@gmail.com) för mer information.

Förbli Välsignad i Herren

 

Med vänlig hälsning Sister

Mrs Linda och Anthony Uwen.”

Vad säger ni? Klart jag ska nappa va?

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter , , , , | 8 kommentarer

Kalmteg tar tag i de verkligt stora jämställdhetsutmaningarna

kalm-rubrikRubriken i SvD idag.

Ja, det är skakande läsning så en trigger-warning utfärdas härmed; i dagens SvD finns en recension av boken Hausfrau skriven av Jill Alexander Essbaum. jag lägger mig inte i bokens kvalitéer på något vis, jag recenserar här enbart recensionen. Kalmteg hittar här en blind fläck på genusglasögonens rosa yta i form av en grupp människor som uppenbarligen lever under ett outhärdligt förtryck – de schweiziska bankirfruarna:

”I min första au pair-familj hade jag fått en inblick i hur livet som kvinna i Schweiz kunde vara. Jag passade de två små barnen medan pappan var på affärsresor och mamman låg instängd i sovrummet med huvudvärk hela dagarna. Jag flydde snabbt, delvis av rädsla att smittas av hemmafrusyndromet.”

Det förstår man ju när man tar del av denna beskrivning av, vad som närmast framstår som en outhärdlig tillvaro:

””Anna var ledsen på hundra vis.” Meningen sammanfattar det dystra läget för hela Annas tillvaro. Liksom ”Anna bodde vid en återvändsgränd”. Hon är amerikanska, gift med den schweiziska bankmannen Bruno, bor i en fin ort utanför Zürich, hemmafru med tre barn, trots att hon nog inte ville ha ett enda. Hon träffar regelbundet sin jungianska analytiker, Frau Doktor Messerli, och börjar på en kurs i högtyska, för att komma in i samhället. Hon inser att hon borde gjort det när hon kom till landet för nio år sedan. Men hennes riktning i livet är allt annat än som de punktliga schweiziska tågen. Den är snarare simmig som ostfondue.

Hennes sexuella relationer med andra män ger ett slags tillfälliga kickar, endast då känner Anna något.”

Kalmteg, i sin iver att hitta patriarkala strukturer av ett slag som passar in i den radikalfeministiska diskursen av idag, är nöjd med sitt fynd:

”Givetvis kan en berättelse om traånga könsroller utspela sig var som helst, som i Sverige i Maria Svelands ”Bitterfittan”, men Schweiz är ändaå extra lämpat. Och jag inser plötsligt hur länge jag väntat paå en så här skarp och gripande analys av situationen för kvinnorna i landet.”

Aldrig har väl ett tunnare halmstrå hittats längre in i en tom lada när det gäller att relativisera och blunda med ena ögat för att få den egna berättelsen att gå ihop? Det är också intressant att konstatera att feminister inte lyckas se svaret trots att det serverats på en silverbricka under nosen på dem. Varför är en schweizisk bankir mer attraktiv på äktenskapsmarknaden än, säg Roffe som jobbar på närbutiken? Är alla stackars småflickor bara socialiserade till att spana efter bankirer? Vad hindrade Kalmtegs au pair-kollega att sätta sig på skolbänken i 7-8 år och längre än så, arbeta upp ett kontaktnät, arbeta all den vakna tiden, göra karriär inom bankvärlden och starta en bank själv? Är verkligen bara den manliga delen av befolkningen (aka patriarkatet) ansvarigt för de könsroller vi har och är dessa verkligen enbart sociala konstruktioner? Varför återskapar man dag efter dag, artikel efter artikel, bilden av mannen som subjekt och den som agerar och har en agens och kvinnan som motsatsen när man väljer att förneka kvinnors del i exempelvis normskapandet? Frågorna tar knappast slut, men hos feminismen finns inga svar att hitta, där är trossatserna redan fastspikade.

 

Publicerat i blodtryckshöjare, böcker, feminism, genus, genusvetenskap, humor, identitetspolitik, jämställdhet, journalistik, kultur, medier, politik, pseudovetenskap, religion | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

Gästinlägg: Oravsky – Tala är silver, gnälla är guld

Tala är silver, gnälla är guld,

tycks den nya devisen lyda

 

Att iklä sig offerrollskoftan är att skaffa sig sympatier. Vi uppfostrades nämligen till att helt automatiskt tilldela offerrollskoftan trumfens status. Det avkrävs av oss att mekaniskt hata den förmodade förtryckaren.

Pragkuppen i februari 1948 kallades officiellt ”Vítězný Únor” dvs. ”Segerkrönt februari”, och firades ända fram till år 1989 som en mycket betydelsefull nationaldag i Tjeckoslovakien. Hur kuppen gick till tänker jag inte beskriva här, men jag kan ändå nämna att den knappast hade något med demokrati och rent spel att göra.

Kommunisterna övertog makten och det viktigaste för dem var att ”leverera” och det var brådskande: alla människor skulle så snabbt som möjligt bli ”jämställda” med varandra. Den tidigare enligt kommunisternas propaganda renrakade arbetarklassen och bönder skulle inom kort äga lika mycket som de som fram till år 1948 var dess motsats, det vill säga perverterade krösusar.

Den snabbaste vägen till denna ”utjämning” var att beslagta det mesta från de skrupelfria kapitalisterna, och fördela röveriet mellan kommunisterna. Resten skulle förstöras.

De som ännu inte var kommunister tilldelades partimedlemskap och de som inte accepterade denna ”utsträckta hand”, fanns sig snabbt inkvarterade i tvångsarbetsläger som gärna pysslade med att utvinna uranmalm ur marken.

Detta är en förenklad beskrivning, men den förvränger i princip inte verklighetens resultat.

Att jag nu tänker på ”Vítězný Únor”, är på grund av att jag anar vissa likheter mellan den och den iver med vilken vissa SCUM-feminister vill förändra Sverige.

 

Visst är förändring nödvändig, visst bör jämlikhet råda mellan människor. Men vore det absolut oacceptabelt och en totalt felaktig taktik om man började förändra världen genom att ”förändra” sig själv?

 

De sociala strukturerna är cementerade, de är nästan omöjliga att förändra, hör jag och läser jag gång på gång. Arbetarklassen förblir arbetarklassen, både på grund av att den inte släpps fram och på grund av traditioner… Så låter förgårdagens, gårdagens och dessvärre även dagens mantra.

I det följande skall jag trassla till detta i grunden tvivelaktiga påstående genom att hänvisa till kontrollerbara fakta.

 

Elsie Johansson, Moa Martinson, Eyvind Johnson, Artur Lundkvist, Maria Sandel, Vilhelm Moberg, Harry Martinson, Ivar Lo-Johansson för att på måfå nämna några, hade det knappast fett under sin barndom och uppväxt och ändå ett par av dem tilldelades nobelpris i litteratur. De ”släpptes inte fram”, de tillkämpade sig sitt ”status” genom hårt arbete.

 

Sverige är ett land som nästan alltid öppnar alla sina dörrar om man bankar på dem tillräckligt länge, tillräckligt intensivt och tillräckligt högt. Det är min personliga erfarenhet och det är också vad exempel både ovan som nedan synliggör.

 

I Sverige kan vem som helst bli kulturminister och även statsminister. Var, och av vem man är född, spelar i regel ingen som helst roll. Det spelar ingen roll att man är född i minisamhället Horda utanför Värnamo med 370 invånare och fadern är från Gambia, så som Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister i Sveriges regering, eller om man uppfostras av en hemsamarit och en skogsarbetare, som är två fosterföräldrar i Sunnersta i Boteå socken, och som tog hand om pojken Stefan Löfven, som sedermera är Sveriges statsminister.

Aida Hadžialić är född  är 1987 i samhället Foča i nuvarande Bosnien och Hercegovina. Aida Hadžialić var fem år gammal när hon för första gången hörde ett svenskt ord och 22 år senare, utsågs hon till minister med ansvar för gymnasie- och kunskapslyftsfrågor i Löfvens regering.

Bosniak eller svensk med gambisks far eller ingen känd far över huvud taget, fattig eller flykting, kvinna eller man, ung eller medelålders, inget spelar någon roll, så länge man har en vision och ambitioner att förverkliga den. Sådant är Sverige, och det skall vi vara stolta över och försvara det, i stället för att lösa upp det i obefogat gnäll.

Sveriges statsskick och konstitution hindrar få att utvecklas, men det och den kräver av en att man anstränger sig. Att man visar framfötterna, att man har en vilja. Och den går ut på att man jobbar på och med sig själv utan att kräva och få det mesta serverat för sig.

 

”Flera kvinnor än män studerar på högskolan. Andelen kvinnor och män bland studenterna har legat på ungefär samma nivå under läsåren 2002/03–2012/13, på omkring 60 procent kvinnor och 40 procent män”, står det att läsa på (http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-och-forskning/befolkningens-utbildning/utbildningsstatistisk-arsbok/64475/64482/behallare-for-press/379597/)

 

”En betydande del av alla som kammade hem en yrkes­examen under förra läsåret – 69 procent – var kvinnor, visar siffror från Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Och vid en närmare titt på de enskilda utbildningarna blir kvinnornas dominans ännu tydligare. I runt hälften av de sammanlagt 51 olika yrkes­examina som delades ut på svenska universitet och högskolor under samma period gick det tre kvinnor på varje man.

Aija Sadurskis, utredare på UKÄ, förvånades när hon läste igenom statistiken.

–   Kvinnorna dominerar en väldigt stor andel av alla yrkes­examina, det är inte bara vårdyrkena. De dominerar också i sådana yrken som man normalt kanske inte tänker på som kvinnodominerade, som juristutbildningen och psykologutbildningen, säger Aija Sadurskis.” (Metro, 2015-02-09)

 

Antje Jackelén är ärkebiskop,  Eva Brunne är biskop i Stockholms stift, Eva Nordung Byström är biskop i Härnösands stift, Caroline Krook, är biskop emerita i Svenska kyrkan.

Sveriges regering: Åsa Romson (MP), Klimat- och miljöminister samt vice statsminister, Margot Wallström (S), utrikesminister, Magdalena Andersson (S), finansminister, Åsa Regnér (S), barn, äldre- och jämställdhetsminister, Kristina Persson (S), strategi och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete, Ylva Johansson (S), arbetsmarknadsminister, Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister, Isabella Lövin (MP), biståndsminister, Annika Strandhäll (S), socialförsäkringsminister, Aida Hadžialić (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister, Helene Hellmark Knutsson (S), högre utbildning- och forskningsminister, Anna Johansson (S), infrastrukturminister.
Socialdemokraterna: Carin Jämtin, partisekreterare, Partiledningens sekretariat, Avdelningschef: Madeleine Harby Samuelsson, Kampanjchef: Lisa Hedin, Internationell sekreterare: Andrine Winther, HR-chef: Helena Wiberg, HR-generalist: Malin Anderson, S-kansliet: Eva-Lena Kapanen, kansli- och presschef, Ann-Sofie Hermansson, organisationsombudsman, Lisbeth Kleczewski, ekonomiansvarig, Helena Luthi, besöksansvarig, Emilie Apell, politiskt sakkunnig, Frida Eriksson-Tall, politiskt sakkunnig, Blerta Hoti…

Socialdemokrater i Europaparlamentet: Marita Ulvskog, Jytte Guteland, Anna Hedh.

F!: partiledare Gudrun Schyman och Sissela Nordling Blanco, Soraya Post jobbar i EU-parlamentet.

Nya Moderaterna: Anna Kinberg Batra, partiledare, Beatrice Ask, ordförande i Justitieutskottet, Karin Enström, vice ordförande i Utrikesutskottet, Ulrika Karlsson, Gruppledare i EU-nämnden…

Kristdemokraterna: Ebba Busch Thor, partiledare, Emma Henriksson, 2:e vice partiordförande, Acko Ankarberg Johansson Partisekreterare…
Centerpartiet: Annie Lööf, partiledare, Anna-Karin Hatt, andre vice partiledare, Hanna Wagenius, ordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund…

EU: Marit Paulsen, Cecilia Malmström, Anna Maria Corazza Bildt, Åsa Westlund, Kristina Winberg…

Harriet Wallberg-Henriksson är Sveriges universitetskansler…

Annika Falkengren, född i Thailand är vd för SEB, Riskkapitalisten Helena Stjernholm är vd för Industrivärden… Kerstin Brunnberg är styrelseordförande i Statens Kulturråd. SVT styrdes mellan åren 2006 och 2014 av verkställande direktören Eva Hamilton. Numera är Eva ersatt av Hanna Stjärne. De övriga i ledande positioner på SVT innehas av Lena Glaser (programdirektör för interaktivt utbud), Sabina Rasiwala (kommunikationsdirektör), Helène Sahlin (HR-direktör), Safa Safiyari (tf programdirektör allmän-tv), Ylva M Andersson är chef för SVT i Göteborg …

Sedan 1 oktober 2012 är Cilla Benkö vd för Sveriges Radio, Sveriges Radios kanalchef i Malmö är Anne Sseruwagi, Bibi Rödöö är programchef för SR:s ”flaggskepp” Sommar i P1, Ginna Lindberg är utrikeschef SR Ekot, Helena Sträng är kanalchef för Sveriges Radio Örebro, Päivi Hjerp är kanalchef på P4 Dalarna, Hanna Toll är kanalchef för Sveriges Radio Göteborg, Sveriges Radios områdeschef är Lena Tideström-Sagström, Gunilla Sax är SR:s områdeschef Väst… Cecilia Bodström är SR:s biträdande programdirektör, Eva Sahlin är vik presschef på SR… Nina Glans är utbudsansvarig för Sveriges Radios kanal P1 och så vidare.

Stiftelsen Svenska Filminstitutets styrelse: Anna Bråkenhielm, Josette Bushell-Mingo, Charlotta Denward, Maaret Koskinen, Katarina Krave. Anna Serner är vd för Svenska Filminstitutet, Elisabeth Bill är Svenska Filminstitutet bolagsjurist, Johanna Blückert är HR på Svenska Filminstitutet, Rebecka Ioannidis Lindberg är kommunikationschef på Svenska Filminstitutet, Jenny Wigge är ekonomichef på Svenska Filminstitutet, Tove Torbiörnsson är Svenska Filminstitutets chef för omvärlden.
Birgitta Svendén är VD och chef på Kungliga operan. Ann-Mari Nygren är hennes assistent. Helena Sköldborg är chefsjurist på samma institution. Anna Kyhlberg-Boström är chef för musikbiblioteket, arkivet och ansvarig för upphovsrätter. Anna Karinsdotter är konstnärlig chef Unga på Operan. Vd för Folkoperan är Pia Kronqvist, Marit Strindlund är musikalisk ledare och chefdirigent på samma ställe och Mellika Melouani Melani är Folkoperans konstnärliga ledare. Marie Nyman är teaterchef på Borås stadsteater, Mia Carlsson och Daniel Rylander, teaterchefar på Byteatern dvs Kalmar Läns Teater. Tilde Björfors är cirkusdirektör på Cirkus Cirkör. Dalateatern leds av Lisa Hugosson. Dansens Hus konstnärliga ledare och vd heter Annelie Gardell, Ända tills nyligen hette Dramatens chef Marie-Louise Ekman, Unga Dramatens konstnärliga ledare är Agneta Ehrensvärd. Estrad Norr, det vill säga f.d. Jämtlands Läns Teater har Åsa Ekberg som konstnärlig ledare för teater. Folkteatern i Göteborg har Anna Rosengren som vd och Frida Röhl som konstnärlig ledare. Ordförande på Göteborgs stadsteater är Hillewi Werring och Anna Takanen, var vice vd och konstnärlig ledare på samma ställe. Sedermera är hon chef för Stockholms stadsteater. Anna Novovic är teaterchef och konstnärlig ledare på Helsingborgs stadsteater. Länsteatern i Örebro: vd Petra Weckström. Konstnärlig ledare för Operaverkstan på Malmö Opera heter Maria Sundqvist.

Ada Berger är konstnärliga ledare för Malmö Stadsteaters Unga Teatern, vd och teaterchef för Malmö stadsteater heter Petra Brylander. Norrbottensteaterns teaterchef är Karin Enberg. Mira Helenius Martinsson är danschef för Norrdans. Lena Engqvist Forslund är teaterchef på Teater Västernorrland.

Norrlandsoperans danschef är Birgit Berndt. Danschef på Riksteatern är Mia Larsson. Konstnärlig ledare på Oktoberteatern är Ninne Olsson. Regionteater Västs vd heter Susanna Dahlberg. Smålands Musik & Teaters musikchef är Helle Solberg och administrativ chef är Anne Lene J Henning. Östgötateatern ung scen/öst har AnnaLina Hertzberg, som konstnärlig ledare. Dansensemblen Regionteater Västs konstnärlig ledare är Camilla Ekelöf, Josette Bushell-Mingo, är konstnärlig ledare för Tyst Teater, Södra Teaterns vd och konstnärlig ledare heter Ingmari Pagenkemper, Skånes Dansteaters vd och konstnärlig ledare heter Åsa Söderberg, Anna Takanen, teaterchef på Stockholms Stadsteater, Linda Zachrisson är chef för Parkteatern, Carolina Frände är chef för Skärholmens scenkonst, Francesca Quartey är vd och konstnärlig ledare på Västerbottensteatern, Maria Ericson är teaterchef/vd på Teater Halland,

Scenkonst Sörmland (fd Sörmlands Musik & Teater): Maria Weisby är scenkonstchef, Annika Hägg är administrative chef och biträdande scenkonstchef, Helene Hultberg är scenkonstproducent, Lisa Lach är marknadsförare. Västmanlands Teaters teaterchef och vd heter Kajsa Giertz, Värmlandsoperans administrativa chef är Christina Nilsson, ordförande för styrelse Unga Klaras vänner är Eva Gillström, ledamöter är Christina Björk, Suzanne Osten, Tjia Torpe, Arhe Hamednaca, Unga Klaras styrelseordförande är Christina Björk, ledamöter är Nisha Besara, Marie Lidgard, Tjia Torpe, Unga Klaras konstnärlig ledare är Farnaz Arbabi. Åsa Simma är teaterchef för Giron Sámi Teáhter. Malin Axelsson är konstnärlig ledare för Radioteatern.

Teaterunionen: ordförande: Ulrika Holmgaard vd, Svensk Scenkonst, vice ordförande: Minna Krook, ledamöter: Åse Axberg, press-/infoansvarig, Birgit Hageby, vice ordförande Sveriges Dramatikerförbund, Judit Benedek, Isabella af Klintberg, verksamhetsledare vid Centrum för Dramatik, Margreth Elfström Verksamhetschef, Danscentrum, Ann-Christine Danhammar, producent, Kungliga Operan/Kungliga Baletten, Marie Persson Hedenius är ordförande för Svenska Assitej…

Dorotea Bromberg är chef för bokförlaget Brombergs som get ut inte färre än fyra författare som senare fått Nobelpriset i litteratur, Amelia Adamo är vice vd för Bonniers Veckotidningar, Eva Swartz Grimaldi är styrelseordförande för Norstedts Förlagsgrupp, Norstedts Förlagschef heter Eva Gedin och så är det på flera andra bokförlag.

GP:s chefredaktör heter Cecilia Krönlein, GP:s ledarsida leds av Alice Teodorescu… Upsala Nya Tidning: Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Charlotta Friborg; kulturchef: Kristina Lindquist; litteraturredaktör och teater: Anna Ehn; kulturreporter teater och film: Susanne Sigroth-Lambe; kulturreporter teater, litteratur, barnkultur: Maria Nyström. Kulturchef på Sydsvenska Dagbladet heter Rakel Chukri, Heidi Avellan är Sydsvenskans politiska chefredaktör, Anja Gatu är sportchef och krönikör på samma tidning, kulturredaktör på Arbetet heter Jonna Sima, Negra Efendić är arbetsmarknadsreporter på Svd Näringsliv, Sakine Madon är politisk redaktör på Norran, Lisa Irenius är kulturchef på Svenska Dagbladet, Tove Lifvendahl är politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet, Nöjesguidens tf chefredaktör heter Jenny Nordlander…

Journalisten, är Journalistförbundets tidning dess chefredaktör är Helena Giertta.

 

Kulturredaktioner på flera tidningar leds och administreras av kvinnliga chefer, och eller invandrare och barn till invandrare. De skriver böcker, leder tidningsrektioner, skriver och regisserar film, tv, teater och radio, de är ledande läkare och jurister.

De har jobbat upp sig. De hade och har mål. Målet var att lyfta sig upp ur ”bakgården” och radda sig till medelklassmajoriteten och ge sina barn möjligheter att leva som vilken som helst annan svensk.

Jag vet det, eftersom jag var kring 20 år gammal när jag utan släktingar eller dylikt kom till Sverige med tomma fickor och utan något materiellt bagage.

Landet som jag rymde ifrån hette Tjeckoslovakien på den tiden, och delen öster om Mähren hette redan då Slovakien. Jag är född i den östligaste delen av Slovakien och därför är det inte lätt att bestämma mitt modersmål. Modern flydde nämligen från Zakarpatska oblast i västra Ukraina och hennes modersmål var rusinska. Men det språket talades inte i min födelseby, utan det var ungerska. Fem år senare flyttade vi till ett slovakiskt talande område…

De slaviska språken ligger så pass långt ifrån det svenska att om man inte behärskar engelska, tyska eller andra språk som är gångbara i Sverige, tvingas man att lära sig svenska relativt snabbt. Jag minns att jag läste Romeo och Julia i Carl August Hagbergs översättning efter ungefär tre månader i det här landet. Jag läste lika mycket i ordboken som i dramat, vilket jag studerade på både svenska och slovakiska samtidigt, för att kunna jämföra, och jag tyckte att denna inlärningsprocess var intressant och underhållande i princip hela tiden.

Jag tror att jag efter ett år, var lika bevandrad i mitt nya språk som jag är i dag. Detta gällde mitt ordförråd. Att självständigt och helt utan hjälp också kunna skriva ner mina tankar grammatiskt rätt, är en helt annan och utdragen historia. Det är som att efter en svår hjärnskakning i en bilkrasch arbeta sig tillbaka till förarsätet och vinna ett 24-timmarsrally.

Jag var en A-elev, om betygen utgör grund för en bedömning. Bara stora A. Alltid och så långt ögat kunde nå. Två skavanker fanns det dock; det var modersmålet och ryska. Som schemalagt skolämne alltså. Där var jag hopplös i kvadrat. Om modersmålet är det språk man ammar sig till, så var mitt modersmål något som ingen någonsin hört förut, förutom min far, jag och de vänner och grannar som min invandrade mor outtröttligt berikade språkligt.

Ryskan, som var det enda obligatoriska ”främmande” språket på skolschemat, var jag inte bättre på, och hade inte min moder i hemlighet matat vår ständigt berusade hyreshusvaktmästare Slivka med plommonbrännvin, så skulle han högst sannolikt i en av sina kontinuerliga rapporter till polisen angett, att min felande ryska hade sin orsak i min i grunden felaktiga inställning till vårt ryska brödrafolk.

Trots denna min monumentala oförmåga att lära mig ett språk, beslutade jag mig för att inte bara lämna mitt land och flytta till ett annat – där ett slaviskt språk till vardags var lika gångbart som swahili – utan jag bestämde mig även för att nyttja det nya språket som ett osvikligt verktyg för anskaffning av aktning och välstånd.

Kunde polacken Joseph Conrad, ungrarna Stephen Vizinczey, Arthur Koestler och George Mikes, österrikisk-ungerskan Gitta Sereny, irländaren Samuel Beckett, tjecken Milan Kundera, svensken Joel Hägglund mera känd som Joseph Hillstrom eller Joe Hill, för att nämna en oktett bland ett tjog av mina språkhjältar, så borde även jag kunna, måste jag ha fantiserat i stället för att utgå från min begåvning, det vill säga fakta, och riktigt tänka till. Men när har en anorektiker märkt att det benrangel som stirrar på henne från spegeln som ett döende koncentrationslägeroffer inte är likt en klotrund statsledare?

För en hel del utlänningar låter det svenska språket lika melodiskt och differentierat som ett nagelstreck på svarta tavlan. Inte för mig. Jag tycker att det är ett oerhört vackert språk inte minst när det är mina barn som talar det. Men skillnader mellan långt ”y” och kort ”i” eller ”ä” och ”e”, ”o” och ”u” existerade inte för mig, och både vokaler och konsonanter kunde komma och gå och byta plats sinsemellan precis hur de ville, så det var ett helt företag att slå upp nästan vilket ord som helst i en ordlista. Det finns nämligen inte så få permutationer på ett ord med säg sju bokstäver. Pröva själv!

 

Av det ovanskrivna har det redan framgått att jag varken är någon Cornelis Vreeswijk, Harry Schein, Ilmar Laaban, Georg Klein, Zenia Larsson, Sigrid Combüchen eller Jacha Golowanjuk; invandrarförfattare som väcker min avund när jag ser den lätthet och det djup som finns i deras förhållande till det svenska språket. Men numera klarar jag mig, och som du vet, hittar jag inte bara förlag som vill ”ge ut mig”, utan även läsare. Många läsare.

 

Kvinnor är diskriminerade och de når ytterst sällan toppen, sägs det. Men vissa, och de är inte få, gör det ändå, och man kan fråga hur kommer det sig att de lyckades? Kan exempelvis Anne Ramberg svara på den frågan?

Advokatsamfundets generalsekreterare är Anne Ramberg, Maria Rankka är vd för Stockholms Handelskammare. Petra Einarsson, vd på Sandvik Materials & Technology utsågs av Veckans affärer till Sveriges mäktigaste näringslivskvinna.

Susanna Campbell, Vd, Ratos; Ingrid Bonde, Vice vd, Vattenfall; Mia Brunell Livfors, Vd, Kinnevik; Rima Qureshi, Affärsområdeschef, Ericsson; Gunilla Nordström, Affärsområdeschef, Electrolux; Gunilla Saltin, Vd och tf koncernchef, Södra Cell; Sonat Burman-Olsson, VD och koncernchef Coop Sverige; Magdalena Gerger, Vd, Systembolaget; Malin Frenning, Affärsområdeschef, Teliasonera; Kerstin Konradsson, Affärsområdeschef, Boliden; Ann Carlsson, Vd, Apoteket; Ingalill Berglund, Vd, Atrium Ljungberg; Anna Borg, Affärsområdeschef, Vattenfall; Eva Gidlöf, Sverige-vd, Tieto; Elisabet Salander Björklund, Vd, Bergvik Skog AB; Catrin Fransson, Affärsområdeschef, Swedbank; Carina Åkerström, Regionbankschef, Handelsbanken; Jeanette Söderberg, Vice global retail manager, Ikea; Katja Bergqvist, Affärsområdeschef, Handelsbanken; Eva Karlsson, Sverige-vd, SKF; Jane Lundgren Ericsson, Vice COO, Svensk Exportkredit; Maya Strelar-Migotti, Vice vd, Ericsson; Stina Westerstad, Inköpschef, H&M; Karin Jarl Månsson, Vd, Eon Värme; Annika Viklund, Vd, Vattenfall Eldistribution AB; Ingela Ekebro, Platschef, SCA Östrand massabruk; Stina Honkamaa, Vd, Google & YouTube Sverige; Sarah McPhee, Vd, SPP; Katarina Ljungqvist, Regionbankschef, Handelsbanken; Ulrika Steg, Sverigechef, Mobility Teliasonera; Carola Lemne, Koncernchef, Praktikertjänst; Eva Nygren, Vd, Reiljers; Maria Carell, Vd, Meda; Annika Brunnéd, Regionbankschef, Handelsbanken; Charlotte Bergman, Vd, Strängbetong; Eva Fors, Affärs- och marknadsdirektör, Microsoft; Åsa Bergman, Vd, Sweco Sverige; Gunilla Herlitz, Affärsområdeschef, Bonnier News; Eva Landén, Vd, Corem; Victoria Strand, Affärsområdeschef, Ericsson; Åsa Hedin, Vd och affärsområdeschef, Elekta; Ulrika Eriksson, Direktör, butikskedjan Apoteket Konsument; Kerstin Gillsbro, Vd, Jernhusen; Krusbeth Kristensson, Vd, C&M projekt; Marie Bredberg, Vd, Combitech; Anna Settman, Vd, MTG Pay TV Nordic; Åsa Severed, Vd, Elanders Sverige; Caroline Arehult, Vd, Skanska Fastigheter Stockholm AB; Anneli Sjöstedt, Koncernchef , Electragruppen; Susanne Börjesson, Vd, Venue Retail Group; Ninna Engberg, Vd, Stockholm Globe Arenas; Ann-Chriztine Ericsson, Divisionschef, Praktikertjänst; Jenny Sjödahl, Affärsområdeschef, ABB; Monika Elling, Vd, Poolia; Kristina Enander, Platschef, SCA Ortviken; Mia Jurke, Vd, East Capital Explorer; Helena Hedblom, Platschef, Atlas Copco Secoroc AB; Liselotte Hägertz Engstam, Nordisk vd, HCL; Marie Halling, Regionchef, Swedbank; Ingela Hålling, Affärsområdeschef, ABB; Karin Bodin, Vd, Polarbröd; Maj-Charlotte Wallin, Vd, AFA Försäkring; Eva Elmstedt, Affärsområdeschef, Ericsson; Marie Nygren, Vice vd, Systembolaget; Sara Kullgren, Vice vd, Eniro; Carolina Klint, Sverigechef, AIG; Marianne Dicander Alexandersson, Vd, Global Health Partner; Eva Moen Adolfsson, Vd, Resia Travel Group AB; Catrin Ståhlgren, Vd, Mediq Sverige; Lena Apler, Vd, Collector; Katarina Sjögren Petrini, Koncernchef , Ticket Privatresor Norden; Catherine Sahlgren, Vd, Selecta; Carina Edblad, Vd, Färdig Betong; Christel Armstrong-Darvik, Vd, Stena Fastigheter; Helene Biström, Vd, Norrenergi; Helena Skåntorp, Vd, Lernia; Eva Halldén, Vd, Ringhals; Liza Jonson, Vd, SPP Fonder; Veronica Augustsson, Vd, Cinnober Financial Technology; Ulrika Hesslow, Affärsområdeschef, ABB; Yvonne Mårtensson, Vd, Cellavision; Britta Burreau, Vd, Nordea Liv & Pension; Madeleine Raukas, Divisionschef, SJ; Åsa Hedenberg, Vd, Huge Fastigheter AB; Monica Lingegård, Vd, Samhall; Ammy Wehlin, Vd, Attendo; Eva Halvarsson, Vd, Andra AP-fonden; Gull-Britt Jonasson, Vd, Finja Betong; Katarina Mellström, Vd, Ciber Sverige; Anna Attemark, Vd, Odd Molly; Azita Shariati, Sverigechef, Sodexo; Kerstin Hessius, Vd, Tredje AP-fonden; Ulrika Saxon, Affärsområdeschef, Bonnier Growth Media; Susanne Sidén, Vd, Frösunda LSS AB; Indra Åsander, Vd, TeliaSonera/Sergel Group; Isabelle Ducellier, Vd, Pernod Ricard Sweden; Tina Helin, Vd, Eon Gas Sverige AB; Petra Hedengran, Portföljansvarig, Investor; Sara Mazur, Vice vd, Ericsson; Katarina Levin, Platschef, SCA Timber; Javiera Ragnartz, Vd, Handelsbanken Fonder; Linda Burenius Magnusson, Vd, O2 Vindel; Cecilia Hedqvist, Vd, Stockholm Gas AB; Gunilla Asker, Vd, Svd; Gunilla Forsmark Karlsson, Vd, Länsförsäkringar Fondliv AB; Agneta Jacobsson, Sverige-vd, DTZ; Monica Karlsson, Vd, Halmstad Energi och Miljö AB; Christina Hallin, Vice vd, Volvo Group Trucks Technology; Sofie Gunolf, Vd, Indiska; Helena Stjernholm, Vd, IK Investment Partners; Carolina Johansson, Försäljningschef, H&M/& Other Stories; Lina Nyman, Platschef, Atlas Copco; Katalin Paldeak, Vd, Clarion Hotels; Kajsa Lundfall, Försäljningsdirektör, Dialect; Ingegerd Simonsson, Vd, Hercules Grundläggning; Marie Ygge, Försäljningsdirektör, Microsoft; Ann Krumlinde, Sverigechef, Danske Bank Sverige; Birgitta Stymne Göransson, Koncernchef, Memira; Renée Voltaire är Vd på livsmedelsföretaget som bär hennes namn, Lisa Lindström är vd Doberman, Olivia Wigzell generaldirektör för Socialstyrelsen; Marika Markovits är chef för Stockholms Stadsmission; Eva Östling Ollén är vd för Svensk Besöksnäring Visita, Pia Berglund är vd för Svensk Sjöfart, Monika Stridsman är generaldirektör för Skogsstyrelsen, Birgitta Böhlin är styrelseordförande i Lernia och tidigare verkställande direktör för Samhall och generaldirektör för Försvarets materielverk.

Annika Bolin är vVD på SEB; Ingrid Jonasson Blanck är vVD på ICA AB; Lena Olving är koncernchef Micronic Mydata; Signhild Arnegård Hansen är ordförande Svenskt Näringsliv.

Antonia Ax:son Johnson är styrelseordförande i Axel Johnson AB; Cristina Stenbeck är styrelseordförande i Investment AB Kinnevik och styrelseledamot i Metro International, Millicom, MTG, Tele2, Transcom, Emesco och Korsnäs.

Madeleine Leijonhufvud är professor emerita i straffrätt vid Stockholms universitet. Ulla Waldenström är senior professor vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa vid Karolinska Institutet. Bodil Jönsson är professor emerita, tidigare verksam vid avdelningen för rehabiliteringsteknik vid Lunds universitet, Certec (Lunds Tekniska Högskola), Inga-Britt Ahlenius, hedersdoktor vid Lunds universitet och vid Kungliga Tekniska högskolan, renommerad som Miss Fearless, är ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien och gästprofessor vid Handelshögskolan i Göteborg. Inom samhälle och humaniora finns det flest kvinnliga professorer, fast ändå bara 25 procent. Kvinnliga professorer är i minoritet inom de flesta ämnesområden. Andelen kvinnor på posten som verkställande direktör i statens bolag är 37 procent. När kommer genderläget vara omvänt? Ray Evans verkar ha det exakta svaret: ”Que sera, sera / Whatever will be, will be /The future’s not ours to see / Que sera, sera / What will be, will be”.

Barbro Holmberg är landshövding i Gävleborgs län, Liselott Hagberg är landshövding i Södermanlands län, Elisabeth Nilsson är landshövding i Östergötlands län, Minoo Akhtarzand är landshövding i Jönköpings län, Cecilia Schelin Seidegård är landshövding i Gotlands län, Kristina Alsér är landshövding i Kronobergs län, Magdalena Andersson är landshövding i Västerbottens län, Maria Norrfalk är landshövding i Dalarnas län, Rose-Marie Frebran är landshövding i Örebro län, Lena Sommestad är landshövding i Hallands län, Berit Andnor är landshövding i Blekinge län, i Skåne län heter landshövdingen Margareta Pålsson.

 

I de kommuner som jag har kontakt med, råder kvinnodominans på ledande poster och jag har en obekräftad känsla av att så förhåller det sig i rätt så många kommuner. Jag har inget som helst problem med det. Men visst låter det lite märkligt när till och med Jämställdhetsutskottets sammanställning i Umeå kommun ser ut så här: Emma Vigren (S) ordförande, Tina Myhrberg (M) vice ordförande, Charlotta Westerlund (S) ledamot, Malin Forss (MP) ledamot, Emma Strömberg (FP) ledamot, Gudrun Nordborg (V) ledamot och slutligen, Tommy Holmgren (S) ledamot.

Rättviseförmedlingen: ordförande Seher Yilmaz, vd Sofia Embrén, projektledare Frida Mörtsell, grundare Lina Thomsgård.

 

Att jobba och jobba hårt, är en möjlighet. Att ständigt klaga på det ena och det andra är naturligtvis också en tillgänglig metod, inte minst för dem som inte är tillräckligt ”starka” och inte tillräckligt motiverade. En rad tv-program visar att det är möjligt – om man anstränger sig tillräckligt mycket – att gå ner i vikt även för kraftigt överviktiga människor. Inte alla har medicinska förutsättningar för det, men troligen de flesta.

Det finns flera skådisar som gick ”onormalt” mycket upp i vikt eller ”onormalt” mycket ner i vikt för en filmroll. Exempelvis Robert de Niro som gick upp 27 kg för att vara trovärdig i sin roll i filmen Raging Bull. Joe Pesci gick ner nästan lika mycket för att klara av sin roll i samma film. Då filmen inte var filmad i kronologisk ordning, fick de båda återigen ta sig tillbaka till sin normala vikt snabbt som attan. Vincent D’Onofrio gick upp 32 kg för filmen Full Metal Jacket skull. Christian Bale fick gå ner avsevärt för sin roll i filmen The Fighter, hans motspelare Mark Wahlberg gick upp lika mycket och skaffade sig dessutom muskler som gjorde hans karaktär högst trovärdig. Matthew McConaughey gick ner 22 kg för att kunna gestalta sin roll i filmen Dallas Buyers Club. Renée Zellweger gick upp 11 kg för att motsvara föreställningen om sin rollkaraktär i filmen Bridget Jones’s Diary. Elizabeth Taylor gick upp 14 kg för rollen som Martha i mästerverket Who’s Afraid of Virginia Woolf? Skall jag fortsätta? Natalie Portman, Hilary Swank, Charlize Theron, Jennifer Hudson, Anne Hathaway… Russell Crowe, Matt Damon, 50 Cent, Tom Hanks, George Clooney, Jake Gyllenhaal, Jared Leto, Tom Hardy, Chris Pratt, Seth Rogen, Matthew Fox… Skall jag fortsätta?

 

Helen Keller är en självskriven hjältinna och inspirationskälla för alla oss som vill hitta den osynliga dörren genom vilken vi kan träda in DIT, det vill säga till platser som vid första anblicken verkade vara stängda för oss.

Den i barndomen poliodrabbade OS-sprinterdrottningen Wilma Rudolph är en annan sådan hjältinna. Den tredje hjälten är Demosthenes som trots sin stamning, trots hål i gommen, trots axelryckningar och spasmer, trots så svaga lungor att hans röst knappt hördes, trots oförmågan att forma munnen och tungan för att uttala vissa bokstäver, trots en tillbakadragenhet och blyghet, blev antikens störste talare, tack vare målmedveten träning med kiselstenar i munnen och genom andra osannolika, dock verksamma hjälpmedel. Oscar Pistorius är en paralympisk men även olympisk sprinter från Sydafrika. Han föddes med missbildade underben och fötter och hans ben amputerades nedanför knäna vid elva månaders ålder.

Jag kan rabbla upp ytterligare ett 50-tal musik-, idrotts- och litteraturhjältar som med sin vilja bevisat att deras handikapp varit lika oöverstigligt som Berlinmuren och som 9 november 1989 omvandlades till souvenirsplitter. Jean Dominique Beuby författade sin bok Fjärilen i glaskupan med sitt vänstra ögas blinkningar, det vill säga med den enda muskel av kroppens flera tusen som han hade kontroll över.

Tycker du att du kan, eller tycker du att du inte kan, har du rätt i båda fallen.

Evelyn Glennie som är slagverkare, förlorade sin hörsel när hon var 12 år ung. I allmänhet förknippar man inte dövhet med musik, även om de flesta vet att exempelvis Ludwig van Beethoven, Bedřich Smetana, Gabriel Fauré, Ralph Vaughan Williams, William Boyce, Danny Elfman, Brian Wilson, Pete Townshend, Ryan Adams och George Martin, var, respektive är, antingen helt döva eller att de drabbades av en gravt försvagad hörsel.
”… en av jazzens mest virtuosa och stilbildande gitarrister”, skriver Nationalencyklopedin om Django Reinhardt. Men vägen dit var inte självklar: ”At age 18 in 1928 in Saint-Ouen, Seine-Saint-Denis, Reinhardt was injured in a fire which ravaged the caravan he shared with Florine ‘Bella’ Mayer, his first wife. They were very poor, and to supplement their income, Bella made imitation flowers out of celluloid and paper. Returning from a performance late one night, Reinhardt apparently knocked over a candle on his way to bed, igniting these highly flammable materials. While his family and neighbours were quick to pull him to safety, he received first- and second-degree burns over half his body. His right leg was paralysed, and the fourth and fifth fingers of his left hand were badly burned. Doctors believed that he would never play guitar again and intended to amputate one of his legs. Reinhardt refused to have the surgery and left the hospital after a short time; he was able to walk within a year with the aid of a cane.
His brother Joseph Reinhardt, also an accomplished guitarist, bought Django a new guitar. With rehabilitation and practice, he relearned his craft in a completely new way, even as his fourth and fifth fingers remained partially paralysed. He played all his guitar solos with only two fingers, and used the two injured digits only for chord work”, skriver den engelska Wikipedia.

Frank Zappa, en av mina musikaliska hjältar, hade fingrar som inte gav honom förutsättningar att bli den gitarrvirtuos som han så småningom blev. Dessutom och här citerar jag Wikipedia “In December 1971, there were two serious setbacks. While performing at Casino de Montreux in Switzerland, The Mothers’ equipment was destroyed when a flare set off by an audience member started a fire that burned down the casino. Immortalized in Deep Purple’s song “Smoke on the Water”, the event and immediate aftermath can be heard on the bootleg album Swiss Cheese/Fire, released legally as part of Zappa’s Beat the Boots II compilation. After a week’s break, The Mothers played at the Rainbow Theatre, London, with rented gear. During the encore, an audience member pushed Zappa off the stage and into the concrete-floored orchestra pit. The band thought Zappa had been killed – he had suffered serious fractures, head trauma and injuries to his back, leg, and neck, as well as a crushed larynx, which ultimately caused his voice to drop a third after healing. This accident resulted in him using a wheelchair for an extended period, forcing him off the road for over half a year. Upon his return to the stage in September 1972, he was still wearing a leg brace, had a noticeable limp and could not stand for very long while on stage. Zappa noted that one leg healed “shorter than the other” (a reference later found in the lyrics of songs ‘Zomby Woof’ and ‘Dancin’ Fool’), resulting in chronic back pain.”

Robert Wyatt, trummis, pianospelare, gitarrist, trumpetspelare och vokalist, föll i juni 1973 från fjärde våningen och blev paralyserad. Sedan dess spelar han in storsäljande skivor och ger utsålda konserter sittande i rullstol. Wyatt är fortfarande aktiv.

På musiksidan Gigwise rankas ”100 Greatest Drummers of All Time”. På plats nummer 7 finns “The Thunder God” dvs. Def Leppard trummisen Rick Allen, som sista december 1984 förlorade hela sin vänstra hand. Def Leppard inklusive Rick Allen, är fortfarande aktiva.

 

Önskan att ta i besittning det man inte har omedelbara förutsättningar för, är inte enbart mänsklighetens drivande kraft, utan det kan även vara dess gissel, vilket alla kan intyga som haft det tvivelaktiga nöjet att konfronteras med en människa som i folkmun sägs vara på fel plats. Dessa motpoler kan definieras som utvecklingens dialektik. Ett steg fram och ett något mindre steg tillbaka. Mänskligheten går ständigt framåt även om energiåtgången i några fall kan vara oproportionerligt stor.

 

Det finns ett enormt stort antal kvinnor och män som inte borde ha den plats i vårt samhälle som de tillskansat sig. I den här artikeln skall jag nämna några få.

Jag börjar med Andrea Edwards, en slätstruken skådespelerska, en löjeväckande regissör, och som även som snattare är direkt usel eftersom hon gång efter annan blev tagen på bar gärning.

Edwards tar inte ansvar för sina handlingar utan skyller ifrån sig praktiskt taget alla tillkortakommanden. I Sverige anses hon ändå vara något som en feministisk ikon, även om bara i synnerligen avgränsade kretsar.

Att SVT finansierade Edwards regilärlingsförsök knappast kan främja licensbetalarna. Att hon under en hel timme får beklaga sig över de ”orättvisor” som hon personligen drabbades av, kan ej heller främja någon, faktiskt inte ens henne själv.

Jag ville bli filmregissör. Men i Tjeckoslovakien, diktaturen där jag växte upp, kunde jag inte bli det, eftersom mina föräldrars ideologiska profil stod i vägen för det. Jag fick dock höra, att i Sverige vem som helst kunde bli filmregissör. Efter att jag sett Andrea Edwards tv ofilm, är jag övertygad om att så är fallet. Vem som helst kan bli filmregissör i Sverige. Icke minst när hon iklär sig den rätta ”ideologiska” profilen.

Varför blev Edwards ofilm sånt misslyckande? Det är inte bara för att hon är utan talang och låter sig förblindas av sin korstågsagenda, utan det är också på grund av att hon vägrar att lyssna på ”den andra sidan”. Och ”den som inte kan lyssna, kan inte heller uttrycka sig”, observerade Herakleitos för 2500 år sedan, en reflexion som fortfarande är fullt giltig än i dag.

 

De duktiga yrkesutövare, kvinnliga som manliga, som inte får sina programförslag finansierade, eftersom en enögd SVT-ideologi delar ut anslagen till den som gapar och ljuger mest och ljudligast, får finna sig i att få stå utanför. Inte att undra på att det finns människor som vänder de så kallade feministiska filmerna och pjäserna ryggen – efter att de, rätt eller orätt, får en känsla av att den feministiska film- och teaterkonsten är identisk med det som Andrea Edwards krafsat ihop. Är vassa armbågar den bästa meriten nuförtiden? Är den SCUM-feministiska ideologin den bästa meriten nuförtiden?

Professor Catherine Edwards semivetenskapliga tv-serie i tre delar “Mothers, Murderers and Mistresses: Empresses of Ancient Rome” heter i svensk tv rätt och slätt ”Romarrikets härskarinnor”. Får man sedermera inte förknippa kvinnomakt i svensk tv med ”Murderers and Mistresses” ens om en världskänd kvinnlig feministisk auktoritet gör det? 

 

Den ryske filosofen, revolutionären och samhällsomstörtaren Lenin hävdade, att av alla konstarter är filmen den viktigaste. Och följaktligen lät han Sovjetunionens och kanske även världens bästa filmare förföra och motivera massorna till att skapa ett helt nytt land och samhällsordning…

Även Nazitysklands dr. Goebbels, Indonesiens diktator Suharto, Kinas kommunistiske ledare Mao Zedong och hans fjärde hustru, skådespelerska Jiang Qing, samt Kubas Castro gav utryck för samma övertygelse, och även de lyckades förföra massorna… Skulle detta postulat ha sin giltighet även i dagens värld? Knappast. Musikindustrin, modeindustrin och reklamindustrin har idag enligt mig en mycket större genomslagskraft bland den breda allmänheten. Inte minst därför, att denna, till skillnad från Lenins, Suhartos, Mao Zedongs, Jiang Qings och Castros undersåtsallmänhet, både kan läsa och skriva.

 

Andrea Edwards fick under SVTs beskydd leka Barbra Streisand, en begåvning som kan det hela: skriva, skådespela, regissera, producera. Vad skall man säga om det? Edwards får leka alla de andra som kan det hela: Natalie Portman, Julie Delpy, Maïwenn, Yoko Ono Lennon, Bryce Dallas Howard, Kathryn Bigelow, Sara Sugarman, Kathy Bates, Angelina Jolie, Lina Wertmüller, Nia Vardalos, Elaine May, Drew Barrymore, Scarlett Johansson, Lisa Ovies, Lady Gaga, Maggie Kiley, Jane Birkin, Jodie Foster, Mélanie Laurent, Barbara Loden, Bette Midler, Lucille Ball, Joan Rivers, Jessica Biel, Sally Field, Kate Hudson, Olivia Wilde, Diane Keaton, Tamara Jenkins, Sarah Polley, Klaudia Kovacs, Caroline Thompson, Lena Dunham, Lynn Shelton, Greta Gerwig, Cole Smith, Kelly-Ruth Mercier, Madonna, Maria Burton, Amy Heckerling, Adela Sequeyro, Kat Coiro, Renee McClellan, Ava DuVernay, Laurie Agard, Zsuzsa Böszörményi, Paddy Russell, Isabel Coixet, Eliza Hittman, Maggie Carey, Jen Soska och hennes tvillingsyster Sylvia Soska, Megan Smith-Harris, Andrea Arnold, Rachel Goldenberg, Penny Marshall, Kate Kroll, Donna Deitch, Lexi Alexander, Lake Bell, Dorothy Atabong, Melissa McCarthy, Sandra Bullock, Amy Poehler, Claire Denis, Sara McIntyre, Sylvia Binsfeld, Su Friedrich, Katja von Garnier, Jennifer Westfeldt, Sally Potter, Mira Nair, Athina Rachel Tsangari, Diablo Cody, Julie Taymor, Kasi Lemmons, Deepa Mehta, Nicole Holofcener, Anne Fontaine, Patty Jenkins, Martha Coolidge, Sally El Hosaini, Naomi Kawase, Rebecca Miller, Miranda July, Brit Marling, Mary Harron, Shirley MacLaine, Glenn Close, Beyoncé Knowles, Freida Lee Mock, Jane Campion, Kathryn Bigelow, Sofia Coppola, Nora Ephron … jag har säkerligen glömd många, alltför många andra, då jag inte är någon kalenderbitare. Jo, två mångbegåvade svenskor kommer jag på: Gunnel Lindblom och Anna Odell…

 

Jag kan se dig redan, hur du lyfter på ögonbrynet och menar hur det kommer sig att jag hoppar över Marie-Louise De Geer Bergenstråhle och Mai Zetterling.

Den senast nämnda var född 24 maj 1925 och blev i maj 2015 postumt upphöjt till skyarna: tv, radio, tidningar, tidskrifter, poddar et cetera, alla tävlade om det hittills hemliga avslöjande att Zetterling var ett geni, att hon var innovativ, oförstådd, marginaliserad, bortglömd och före sin tid.

Jag har nämnt det tidigare och jag skall ta det än en gång: Kvinnokampen vinner inte på att debattörer, journalister et cetera tar i, så de spricker. Om medelmåttor och epigoner, presenteras under falskt flagg, så som fallet Mai Zetterling är ett av alltför många exempel på, då blir dessa ivrarnas argument inte mycket att lita på, och det är inte omöjligt, att den kritiske betraktaren initialt kommer att ifrågasätta även sådana representanter, som gott skulle kunna kvalificera sig till plats på en piedestal. Att Zetterling var ett geni är en nys. Ingen av de ovannämnda kvinnorna mellan Barbra Streisand och Nora Ephron utpekades som genier och ändå intar exempelvis Maïwenns filmer liknande förhållande till Zetterlings som exempelvis fotbollslaget FC Barcelona till Pia Sundhages damlandslag anno 2015.

Att Zetterling var innovativ och före sin tid är egentligen omöjligt att diskutera, eftersom de påståenden inte vilar på något som helst faktafundament. Ta bort exempelvis Ingmar Bergman från Mai Zetterlings filmer och berätta sedan vad blev kvar, förutom en wannabes förvirring. Hen som aldrig varit annat än en asterisk på ett händelseförlopp, kan aldrig vara ”utkastad” och ”marginaliserad”. Hen befann sig aldrig innanför. Mai Zetterling har på inget vis hållits ”utanför” av någon oresonabel dörrvakt, utan hon klarade inte av att hålla sig ”inne”.

 

Visan ”Konserverad gröt” av Ulf Peder Olrog skapade talesättet ”allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”, och den beskriver dessvärre, hur världen fungerar. Trots att människorna ofta vill bli bedragna och vilseledda, världen och dess vardagar är icke desto mindre en aktiv del av evolutionen, och evolutionen brukar spy upp och stöta bort det som motverkar den. Det gäller lika mycket konserverad gröt, som Andrea Edwards, det gäller den hälsobringande ”Radium schokolade” och samtliga andra på sin tid oerhört populära radiumprodukter och det gäller Hilma af Klint, som enligt grötreklamen är ”en för många okänd gigant i den svenska konsthistorien”.

Samma reklam påstår om af Klint även att ”hennes abstrakta måleri förebådade konstnärer som Vasilij Kandinskij, Piet Mondrian och Kazimir Malevitj…”

På vilket sätt ”förebådade” det dessa eviga mästare? Vad är det för svammel?

Stora summor och mycket tid satsas på att omvandla denna något udda person till en storsäljare. Och varför? Eftersom det är möjligt just nu. Just nu, mer eller mindre luras vi till att törsta efter kvinnliga ”martyrer” och kvinnliga oförstådda genier från svunnen tid, oavsett vad de pysslade med, film, dramatik, måleri eller svartkonst – allt verkar vara gångbart. Och babblandet och övertrasserandet och bondfångeriet, kostar ofta ingenting, tvärtom, man får en hel del skattefinansierade anslag till det. Att man satsar stort på af Klint, anses vara en god investering: hon efterlämnade nära på ett tusen tavlor (!) efter sig och vid dagens priser för etablerade konstnärer skulle det räcka om ett enda verk lyckades gå under klubban på exempelvis Christie’s, Sotheby’s eller auktionshuset Weidler …

Mycket tyder på att man lyckas etablera af Klint och att de alltid idérika finansiärerna får tillbaka sina satsningar, inklusive en solid avkastning. Men till slut kommer det finnas många sådana som blir de stora förlorarna på denna satsning. Precis som det blev då när tulpanlökarna slutade värderas till tusentals gulden och luftslottet Fermenta AB, styrd av 1985-års svensk, Refaat El-Sayed, upplöstes i luften.

 

”De kvinnliga begåvningarnas massaker”, är ett uttryck myntat av Ebba Witt-Brattström. Det handlar om alla dessa ”superbegåvade” kvinnor, som de vita, heterosexuella halvfeta, medelålders män raderade bort från historien. Kanske Hilma af Klint tillhör dem eller Mai Zetterling?

 

Tre av mina favoriter multipelbegåvade och prisade skådespelerskor, manusförfattare, producenter, publikmagneter, medmänniskor som skänker bort mycket tid och stora summor till välgörande ändamål, Kristen Wiig, Tina Fey och Emma Thompson fick ett flertal feta erbjudanden för att även regissera film. Men de avstod, med hänvisning till att det finns folk som kan göra det bättre… Hänger du med, Andrea Edwards?

Du får klaga, dock inte bara. Arbeta med dig själv i stället.

 

Har jag någorlunda rätt i det ovanbeskrivna?

Who gives a damn.

Att ha rätt är inte tillräckligt. Giordano Bruno hade rätt i det mesta men eftersom hans åsikter stred mot den katolska läran, brändes han på bål på ett frekventerat marknadstorg i Roms centrum och ”med tungan fängslad för sina galna ord”. Dessutom tvångshamnade alla hans arbeten på Index librorum prohibitorum. Som sagt, att ha rätt är allt annat än tillräckligt.

 

I denna korta exposé uppträder bara få män men desto flera kvinnor. Det är således min förhoppning att den kommer att förbättra åtminstone lite den ständigt haltande könsbalansstatistiken.

 

Betraktelsen “Tala är silver, gnälla är guld” ingår som del 16 av 53 i en serie artiklar betitlade “En feminists funderingar : mellan Katarina den Stora och Margot Wallström”, vilka jag tänker offentliggöra okronologiskt och med ett oförutsebar tidsmellanrum.

© vladimir oravsky

Publicerat i böcker, feminism, Film, gästinlägg, genus, genusvetenskap, historia, identitetspolitik, invandring och integration, jämställdhet, journalistik, kultur, medier, politik, pseudovetenskap, religion, TV | Etiketter , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Mera digitalt: Midsummer Fairies

Ett verk i det mellanspelande Midsommar/A Midsummer Night´s Dream-temat, som ju visserligen nu är överspelat eftersom jag ändå inte ens hann med det till utställningen, men som får hänga kvar pga att det har vissa kopplingar till The Tale of the Empress-temat.

Midsummer Fairies I 50 textMidsummer Fairies, digital assemblage. Susanna Varis. 2015. Modell: Isa Lisa Dykhoff

Publicerat i Egna verk, Konst, lowbrow, pop surrealism | Etiketter , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Mariefred-Taxinge/Näsby 30. augusti 2015

Det blir inget mer Finland i år. Inte på semestern i alla fall. Vi har haft mycket bra tur med vädret i år, det blev vackert sommarväder nästan samma dag som semestern började och har så varit större delen av augusti. Jag har dock varit dränerad på kraft och har sakta återhämtat mig något och en resa till Finland vore förstås en lisa för själen på ett sätt, men en belastning på ett annat. Möjligen kan det bli någon kortare sväng senare i år, jag borde åka för att inspektera hur det har gått med avloppsröret till bastun, om inte annat. Semestern har gått ut på att vila, så mycket det har gått och igår gjorde vi en uppiggande utflykt med favoritfartyget S/s Mariefred. Den här gången valde vi att åka ända bort till Taxinge-Näsby.

WP_20150830_09_47_31_Pro__highres-crop-50Bästa platsen intagen.

WP_20150830_11_06_08_Pro (2) WP_20150830_11_37_08_Pro__highres-50Det är så oerhört rogivande att luta sig mot fartygets vägg och känna ångmaskinens puls. Dunket, de förbipasserande fantastiska miljöerna och sjöluften vaggar in en i ett meditativt tillstånd och det är lätt att vilja nicka till.

DSC_0742DSC_0101-50DSC_0739-50 DSC_0741-50Vad vore en resa med Mariefred utan ångbåtsbiff?

DSC_0749-50Taxinge-Näsby ångbåtsbrygga. S/s Mariefred har nu slagit rekord som det ångfartyg som gått längst sträcka i trafik och är en både nyttig och kulturstinn institution som ni alla kan stödja genom medlemskap i föreningen Skärgårdsbåten eller genom donationer eller inköp av produkter.

DSC_0750-50Slottsområdet.

DSC_0752-50 DSC_0753-50Ni tycker att vi är glupska gottegrisar? Till vårt försvar kan vi säga att Taxinge slott har norra Europas största kakbord med 65 sorter! Dessutom var vissa av produkterna tydligt och klart fyllda med knark av något slag. På den nedersta bilden smakar Uffe på den After Eight-biskvi som stunden innan skickat undertecknad in i ett hallucinatoriskt töcken av vällust.

DSC_0754-50 DSC_0756-50 DSC_0758-50 DSC_0761-50 DSC_0762-50Dags för avfärd med Maja…

DSC_0108-50-adj DSC_0110-crop-50 DSC_0114-crop-adj DSC_0763-50Vi gör ett extra stopp vid Ekerö på efterfrågan av några resenärer.

Ännu en fin resa med S/s Mariefred! Jag hoppas att det nästa år blir flera än i år och att vi även kan komma iväg till Finland på en riktig semester.

Publicerat i ångfartyg, finland, historia, kultur | Etiketter , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

Artikel i Ruotsinsuomalainen

Ruotsinsuomalainen, tidningen för finländare i Sverige, gjorde ju en intervju med mig under utställningen. Nu har den publicerats (tidningen finns tyvärr bara som papperstidning, deras hemsida finns här):

RS jpgArtikel av Laura Santala i tidningen Ruotsinsuomalainen.

Tillägg:

Nu har jag varit så pass snitsig under dagen att jag hunnit översätta artikeln till svenska redan, så här kommer den:

I SUSANNA VARIS´ ARBETEN FÖRENAS SKRÄCK MED GLAMOUR OCH DET UNDERMEDVETNAS MYSTERIER

STOCKHOLM. Susanna Varis har tecknat bilder av det undermedvetnas strömningar sedan hon var en liten flicka. Utställningen Retro-Spectacular samlade konstnäriens produktion från ett långt tidsspann. I verken har många olika tekniker använts, men temana har bevarats genom årtiondena.

Susanna Varis blir förtjust i idéer, lyssnar på tung musik och dyker modigt ner i sitt undermedvetnas strömningar. Material från dessa inspirationskällor bearbetar hon medelst mångsidiga metoder till konst.
– Jag blir lätt uttråkad och använder mig gärna av omväxlande olika tekniker, berättar Varis.
Väggarna pryds också av verk utförda i akvarell, akryl, kollageteknik, tusch, olja, blyerts och färgpennor.

Förutom teknikerna, är även temana för Varis verk omväxlande, även om vissa av dem har bevarats från år till år. I konstnärens utställning Retro-spectacular på Galleri T fanns produktion ända från barndomen till nutid. Redan i Varis´ verk från barndomstiden finns rikligt med surrealistiska element.
– Det var ingen brist på fantasi när jag var liten. Sedan försvann kontakten med det undermedvetna något.
Konstnären spekulerar i att den minskade kontakten med det undermedvetna hade sitt ursprung i de allt högre kraven hon ställde på sig själv.
– Då ville jag koncentrera mig på konstskapandets hantverk. Nu har jag åter börjat kunna släppa den överdrivna självkritiken och på ett medvetet sätt börja leta efter material ur det undermedvetna till mina verk.

På väggarna i Galleri T hänger Marilyn Monroe, Madonna, goth-rockaren Marilyn Manson, Nina Hagen och heavy metal-sångaren James Hetfield i perfekt harmoni.
– Jag tycker om att måla porträtt, men det måste oftast handla om en slags förälskelse eller förtjusning. Jag kan även måla porträtt på beställning, men det blir mycket annorlunda om förtjusningen finns med där.

Skräck-tematiken och de gotiska elementen spelar en framträdande roll i Varis´ produktion. Hon var punkare på 1980-talet och lyssnade redan då på musikstilar som förebådade gothen, som synthmusik och post punk. I mitten av 1990-talet hade Varis en tyst period i sitt skapande. Sedan fick hon en cd-skiva med Marilyn Manson av en vän och besökte snart en konsert med artisten.
– Det knockade mig fullständigt. I samma veva såg jag en utställning med konstnären Mia Mäkilä, vars konst också förenar element ur populärkulturen med skräck. De här två händelserna inspirerade mig till att börja skapa konst igen. Det var verkligen som en våg som sköljde över mig och fick mig att sätta igång igen.

Civilingenjörsutbildade Varis konstaterar att studierna har varit till nytta, men även till nackdel, i konstutövandet. Å ena sidan kan ingenjörstänkandet underlätta i exempelvis i skapandet av en rumslig framställning, men det rationella tänkandet kan även ha sin skuggsida.
– Till en början var det ganska svårt att komma i kontakt med det undermedvetna, när hjärnan var så starkt drillad i det rationella och naturvetenskapligt-matematiska tänkandet. Det tog ett tag innna jag fick även den andra hjärnhalvan aktiverad.

I Varis´ verk förenas minnen med det undermedvetna. Mörkret i verken är inte alltid av det hopplösa slaget, men mera av en fascinerande och spännande sort. Till minnena hör även ett av de centrala temana i Varis´ verk: hästarna. Hon berättar att hon föddes till att bli en hästtjej, eftersom mormodern var en hästkvinna till kropp och själ. Konstnären har många minnen som utspelar sig på stallet med hästarna från sin barndom.
– Jag kopplar hästarna till mormor i mina minnen, de påminner mig om henne.

Efter utställningen som sammanfattar hela den hittillsvarande konstnärskarriären har Varis redan siktet inställt på det som ska komma. Under sina resor till Wien har konstnären intresserat sig för kejsarinnan och drottningen Sissi. Som huvudperson för nästa utställning kommer vi alltså att se den fåfänga kejsarinnan, som enligt Varis är en mycket fascinerande och inspirerande person.

Konstnären har åter gett sitt sinne och sin fantasi samma spelrum som när hon var ung och då pappersarken fylldes av prinsessor, bilder på gruppen ABBA, enhörningar och monster.
– Ofta är det först efteråt som jag förstår varför jag valt något visst material från det undermedvetna in i verken, konstaterar Varis.

Laura santala (översättning: Susanna Varis)

Publicerat i Egna verk, finland, Galleri T, Konst, kultur, medier, Utställning | Etiketter , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

Nytt digitalt verk: Nocturnal Garden

Sisi nocturnal Garden II text 50
Nocturnal Garden (The Gothic Empress series)
digital assemblage 2015, Susanna Varis

Mer i serien The Tale of the Empress finns här.

Publicerat i Egna verk, goth, historia, Konst, kultur, lowbrow, pop surrealism, skräckkonst | Etiketter , , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

Studiebesök i kulturverkligheten

11903919_10206508288938927_9131610834103789696_n-insEfter; skakad men inte rörd. Foto: Ulf Holmén

En vän hade biljetter till genrepet av en, tydligen mycket populär, teateruppsättning som nu skulle få nypremiär på Dramatens Lilla scen – Liv Strömquist tänker på dig. Ville jag gå? Ja, vi kunde gärna gå. Vi har ju semester och framför allt jag har hittills utnyttjat den till att (efter min utställning) ta det lugnast möjligt. Behovet av vila har varit stort, men ett litet studiebesök vid en av kulturetablissemangets klarast lysande fyrbåkar var självklart lockande.

WP_20150827_12_12_51_Proliv-01

Alla i ensemblen är drivna och talangfulla i skådespeleriets hantverk och Sanna Sundqvist är en fantastisk komedienne. Hennes Yoko Ono, som mycket självcentrerat utvecklar sin konstnärliga performance i samspel med publiken är riktigt rolig och när kvartetten på scen trasslar in sig i ett ”vem tar vem”-kedjebrev på tema dejtandets omöjlighet är det svårt att inte bara känna igen sig utan skratta åt alltings hopplöshet.

WP_20150826_11_52_28_Pro__highresFöre föreställningen.

Nu är det tyvärr också så att pjäsen är radikalfeministisk. Föga överraskande i dessa tider, då ett radikalfeministiskt anslag tycks vara ett obligatorium och där det politiska fullständigt överskuggar allt annat när det gäller kulturskapande. Den enda tolkningsmodellen av människans varande är det socialkonstruktivistiska och radikalfeministiska. I ett antal exempel, som hämtat från samtalsämnena (kulturmän) för ett rödvinsindränkt, feministiskt samkväm i en rymlig södermalmslägenhet målas bilden av mannen och kvinnan upp. Mannen, som den bortskämde, oansvarige, på en räkmacka framglidande, otacksamme typen och kvinnan som offret, den osynliga, omhändertagande och kuvade. Det är en relationsproblematik välkänd från insändarbreven till Veckorevyns sex- och samlevnadsspalt korsbefruktad med de gängse maktteorierna från landets genusinstitutioner. ”Varför gifter sig inte manliga fotbollsspelare med kvinnliga fotbollsspelare?” (”Så att de kan passa bollar till varandra…?”) Tja…varför gifter sig inte kvinnliga hårfrisörskor med manliga dito? Det vore väl praktiskt att kunna klippa varandras hår?

Med ett par undantag (som nämnda dejting-kedjebrev) sitter mannen på de anklagades bänk. Den socialkonstruktivistiska modellen, där vi alla är blanka ark tills vi socialiseras in i våra roller, innehåller ju ingen matnyttig information om varför just till exempel dejtingen ser ut som den gör. Tacka F för att radikalfeministerna är förvirrade. I deras värld väljer vi ju att bli kära i människor som vi har lärt oss att vi ska bli kära i. Och bara vi lärde oss annorlunda så skulle manliga fotbollsspelare gifta sig med kvinnliga fotbollsspelare (var inte det väldigt heteronormativt och unket förresten att vilja det?). Socialkonstruktivismen berättar aldrig om alfahannar och varför fokuseringen på dessa gör att exempelvis radikalfeminister tror att alla män är som de 5 % på toppen som tjänar bra/har hög social status/ är långa/eller annat som ger ökad attraktivitet hos det motsatta könet. Istället väljer man att, i ortodox radikalfeministisk anda, upprepa den egna schablonen om kvinnan som underordnad och utan agens; i föreställningen t ex när man hävdar att män vill ha små, korta, smala kvinnor. Ja, de där 5 %:en män i toppen kan hålla sig med önskemål och gifta sig fyra gånger (något man tycket att exempelvis Glenn Hysén borde få sona med sitt liv för), men när ska radfemsen se de övriga 95 %? Britney Spears tycker att det är skitjobbigt att dejta, eftersom det bara hänger loosers efter henne, berättas det vidare. Ja…just det. Istället hävdas det att män alltid får en andra chans. Jaså? verkligen? Jodå, även om de så hamnar i fängelse så får dom alltid en andra chans.

liv-02Den andra chansen? Foto: Arkivfoto/Scanpix

Det är i det närmaste outhärdligt. När en (mans-)person i publiken säger ”Nej” efter ett av påståendena, blir Sundqvist på hugget. Hon försöker spana efter personen som vågat opponera sig och börjar sedan helt sonika klättra in i publiken för att, får man förmoda, få tag på denne. Hon lyckas nu inte, men detta är inte ett forum för avvikande åsikter eller opposition får vi klart för oss.

Med SCUM-manifestet i relativt färskt minne, befarar jag att en hel del oskyldiga tonårspojkar kommer att, under obligatorisk närvaro, tvingas bevittna även denna mansföraktande uppsättning. Arvssynden måste ju föras vidare till nya generationer. Jag får ibland känslan av renodlad självterapi. Man lever i en ekokammare av radikalfeminism och kanske, kanske känner man att allt inte stämmer. Att något är fel. I den här uppsättningen vrålar man ut sin ångest. Det kan hända att detta är önsketänkande från min sida.

Delar av publiken vrålar av skratt mest hela tiden och skriket efter föreställningen blir så högt att jag måste hålla för öronen. Skrattets makt känner de flesta till. Man skrattar åt chefens skämt oavsett om de är roliga eller inte. Skratt kan vara ett maktmedel och här har den radikalfeministiska rörelsen funnit ännu ett instrument. Jag kan bara beklaga att de begåvade personerna på scenen väljer att använda sina talanger till det här. Tycker någon inom teatervärlden att detta ens är på något vis radikalt, nyskapande eller modigt längre? När det mesta inom branschen går ut på samma sak och har samma agenda?

WP_20150826_13_39_36_Pro (2)Efter föreställningen.

Efter den omtumlande upplevelsen på teatern var tanken att äta lunch på Örtagården på Nybrogatan. Den visade sig vara stängd och vi hamnade på Koh Pangan istället:

WP_20150826_14_01_17_Pro__highres-50 WP_20150826_14_06_51_Pro__highres-50 WP_20150826_14_07_01_Pro__highres-50Glitter, kitsch och thai-raggae botade vår värsta ångest.

 

: – : – : –

Tillägg:

Lars Ring på SvD menar, apropå gymnasie-elever:

””Liv Strömquist tänker på dig” heter stycket som bör kunna uppskattas av gymnasielever och vuxna, eller älskas. Ty uppsättningen är suveränt orkestrerad med en blandning av anarkistisk absurdism, subtil men kraftfull kritik av samtida könsattityder och en gränslös teatralitet som liknar den på Turteatern/Unga Tur.”

Pia Huss, som uppenbarligen sprider rena lögner till sin son, recenserar uppsättningen från förra året här.

Publicerat i blodtryckshöjare, Dagens stass, events, feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, jämställdhet, journalistik, kultur, politik, pseudovetenskap, religion | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 5 kommentarer

Klirr klirr i glashuset

glashusUtsikt från DN:s kontor?

Noterar i förbifarten att DN:s chefredaktör Wolodarski kastar ovanligt stora stenbumlingar i sitt glashus idag. Bortsett från ett stort fokus på delning i sociala medier och andra parametrar som i förlängningen genererar (allt mer minskande) intäkter för medier som den som Wolodarski styr över, behandlar artikeln tiggeri och näthat.

”Är inte invandring och tiggeri legitima samtalsämnen? Självklart. Men det får aldrig bli legitimt att demonisera andra människor. Det kan aldrig vara acceptabelt att ägna sig åt hat eller missaktning – eller sprida åsikter från personer som viger tiden åt hätska utfall.”

Jag rekommenderar Wolodarski att sätta sig med de senaste 10-15 årens upplagor av den egna tidningens kultursidor (ta förresten med helgbilagorna också). För att saken ska bli riktigt tydlig rekommenderar jag honom att förse sig med en gul överstrykningspenna och markera alla avsnitt där innehåll som den som beskrivs ovan finns. Ett tips är att det i DN:s fall inte handlar om vare sig invandrare eller tiggare, om dessa inte råkar falla in i den för tidningen misshagliga kategorin vita, medelålders, heterosexuella män förstås. Ty DN har, slagen möjligen enbart av publikationer som Nyheter24 och Metro, på sina kultursidor dag ut och dag in, i radikalfeminismens namn, just ägnat sig åt demonisering av människor. På denna blogg finns inlägg efter inlägg i en aldrig sinande ström på detta och ändå har jag knappast lyckats få med allt.

”Man ska inte ha några illusioner om hur hat kan förgifta ett samhällsklimat. Men den svenska debattens snabba skiftning har överraskat.”

Men säg mig, bidrar inte den hat och missaktning som sprids från DN Kultur alls till detta förgiftade samhällsklimat? Ursäktar den intersektionella tesen om den vite mannens överordning demoniserandet? Jag antar att det är på detta vis, eftersom det enbart finns vissa grupper som Wolodarski ser som skyddsvärda i sammanhanget:

”Det kan inte vara rimligt att internet är en frizon för dem som ägnar sig åt att sprida lögner och missaktning, vare sig måltavlan är asylsökande, romer eller som vi berättar på nyhetsplats i dagens DN – unga flickor.”

Det må ha klirrat fint i kassan med det kittlande och klick-genererande hatet mot den vite, heterosexuelle mannen, men som ett etablerat och anrikt, fordom dessutom respekterat medium har man ett tungt ansvar i vad det är för förebild man visar upp. Om landets ”finaste” tidning tycker att hat och förakt mot människor, enkom baserat på deras medfödda egenskaper, är accepterat och dessutom en långvarig ingrediens i den ännu lite ”finare” kulturdelen, vad sänder det för signaler för oss andra i medielandskapet? Var, hur och när är man beredd att axla detta ansvar?

 

Publicerat i feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, invandring och integration, jämställdhet, journalistik, kultur, medier, misandri i media, politik, pseudovetenskap, religion | Etiketter , , , , , , , , , | 11 kommentarer