Frysen full med kött

Nu är vår frys full med ekologiskt och djurvänligt producerat kött från Klovsta Lantbruk och Rafnaslakt! Jag vill gärna göra lite reklam för våra vänner Eija och Mika Kortesaaris köttproduktion, där allt är småskaligt, ekologiskt och mycket djurvänligt. Maken till bortskämda grisar finns knappast annanstans till exempel (egen, mobil husvagn med ett hav av hö, bök i skog och mark, ekologiska grönsaker att tugga på etc). Farfar, känd för sina vinthundsliknande grisar (de ska ju ha roligt i en jätteomhägnad), skulle bli rörd av lycka. Vi beställde nötkött från stut (kolla bara ursprungsmärkningen!):

WP_20151009_13_08_38_Pro__highres-adj-50 WP_20151009_13_08_57_Pro__highres-adj-50

Eija bloggar förresten för Lantliv: här 

Instagram: Norrfridseija

Norrfrid gårdsbutik på Facebook: här

Eija_KortesaariklovstaBild från hagen i Klovsta. Foto: Eija Kortesaari/Lantliv

Publicerat i kultur | Etiketter , , , , , , , , , , , , | 5 kommentarer

Gästinlägg: Oravsky om kunskapsliberaler

Svenska Dagbladet, Gefle Dagblad, Wikipedia och andra kunskapsliberaler

 

I inledningen till min bok ”I skuggornas hetta” skriver jag bland annat ”Om en läsare stöter på tolkningar som han eller hon har svårt att anamma omedelbart, söker han kanske att verifiera författarens tillförlitlighet mot fakta. I sin ’Introduction to 1983-84 Edition’ av ’TV Movies’ (1982), beskriver redaktör Leonard Maltin på flera sidor de vedermödor han hade för att få de exakta uppgifterna till produktionsdata för de filmer verket tar upp. Trots sina ansträngningar daterar Maltin USA-premiären på Michael Curtizs ’Casablanca’ (1943) felaktigt till är 1942, ett årtal som likaledes uppges av Andrew Sarris (’The American Cinema’, 1968).

Även jag har lagt ner ett omfattande arbete på att kontrollera mina data, men ett garderande förbehåll bör ändå vara på sin plats:

Regissören Robert Wienes klassiker från år 1919 omnämnes i Siegfried Kracauers avhandling ’From Caligari to Hitler’ (1946) som ’Das Cabinet des Dr. Caligari’, och så gör även i sin bok Björn Rasmussen (’Verdens bedste film’, 1970), Leif Duprez och Gerth Ekstrand (’Se på film’, 1975), Gerhard Lamprecht (’Deutsche Stumfilme, band 5’, 1919, 1968) etc.

Även i manuskriptet till filmen, utgivet av Lorrimer (1972), stavas det tyska ’Das Kabinett’ med ’C’ och ett ’t’.

Ulrich Gregor och Enno Patalas stavar dock i sina verk ’Geschichte des modernen Films’ (1965) doktor Caligaris omtvistade kabinett med ’K’ och två ’t’, och så gör även Georges Sadoul (’Histoire de l’art du cinéma des origines à nos jours’, 3. Utgåva, 1953), Raymond Durgnat (’Films and Feelings’, 1967), Peter Cowie (’A Concise History of the Cinema, part l, Before 1940’, 1971), Jean Mitry (’Histoire du cindma, del 2, 1915-1925’, 1969), Jerzy Toeplitz (’Geschichte des Films, del l, 1895-1928’, 1975), Lotte Eisner ’The Hounted Screen’, engelsk utgåva av ’L’Ecran démaniaque’, 1973), Roger Manvell & Heinrich Fraenkel (’The German Cinema’, 1971), etc.

Dessvärre hade jag inte möjlighet att kontrollera uppgiften mot filmen, men ett val blev jag ändå tvungen att göra. (På filmens originalaffisch från år 1919 anges filmens titel som ’Das Cabinet des Dr. Caligari’. Det finns en reproduktion av affischen i Lotte Eisners ovannämnda bok, något som författarinnan måste ha förbisett.”

Jag fick höra både en och två gånger att det 35-sidiga indexet som avslutar min bok ”I skuggornas hetta” används ungefär som Svenska Akademiens ordlista, för att checka regissörernas, manusförfattarnas, filmproducenternas och filmtitlarnas rätta stavning och dylikt.

Jag är en petig djävel och trots att det sedermera är ganska så omodernt, det lönar sig ändå förvånansvärt ofta.

 

I Wikipedia finner jag då och då felaktiga uppgifter. Naturligtvis är min ambition att rätta till dem. En av rättelserna av Wikipedia gjorde jag 18 januari 2014. Wikipedia uppgav nämligen att Isaac Bashevis Singer föddes den 14 juli 1904, trots att han bevisligen föddes den 21 november 1902.

Samma dag mejlade jag rättelserna även till redaktionsmedlemmar i Nationalencyklopedin NE, som även finns i digital form på nätet. Nationalencyklopedin hävdar till dags dato (2015-10-06) att ”Singer [siʹŋər], Isaac Bashevis, född 14 juli 1904”.

Jag har försökt tillrättalägga flera andra uppgifter på Wikipedia och även NE, men dessvärre stötte jag på patrull som gjorde min ändring ogjord, eller brydde sig ej. Så jag slutade också bry mig om dessa två kunskapsinstitutioner.

 

Nyligen tittade jag på https://sv.wikipedia.org/wiki/Oliver_Sacks och fann där följande upplysning: ”75 år gammal träffade han författaren Billy Hayes (som bland annat skrivit Midnight Express) med vilken han inledde ett förhållande.” Denna felaktiga upplysning återfinns lite varstans, exempelvis i Svenska Dagbladet: ”Men oj! Inte blir ’On the move’ sämre av att han på de sista sidorna, sjuttiofem år gammal, blir förälskad i Billy Hayes, författaren till exempelvis ’Midnight Express’, som han nu lever med”, skrivet av Ulf Karl Olov Nilsson. Se http://www.svd.se/doende-oliver-sacks-summerar-sitt-liv_4577966

 

Sedermera förhåller det sig även på anrika tidningar och tidskrifter dessvärre på det viset, att kunskap och kritiskt granskande inte så sällan ersätts av simpelt och automatiskt klippande och klistrande.

 

Det är visserligen riktigt att ”Midnight Express” är skriven av Billy Hayes (i samarbete med William Hoffer), men Oliver Sacks levde ihop med Bill Hayes, och inte med Billy Hayes. Bill Hayes är också författare och han är också gay, men detta sammanträffande betyder inte att Bill och Billy Hayes är en och samma person. Bill Hayes kanske mest kända bok heter “The Anatomist: A True Story of Gray’s Anatomy”. Den är visserligen inte filmad, men ändå definitivt värt att läsas.

 

Förväxlingar, sammanblandningar och misstag är mänskliga och vem som helst kan begå dessa. Vi skall dock vara tacksamma att de oftare begås av kulturkypare än läkare och piloter.

 

Det finns ett snålskjutsföretag på nätet som kallar sig Kathing. Det samlar artiklar från nätet signerade med kända och semikända namn, för att på det viset få många träffar och därmed högre annonsintäkter. Mina artiklar smalas under ”Etikettarkiv: Valdimir Oravsky”. Till ledningen har jag påpekat både en och två gånger att mitt förnamn stavas Vladimir, dvs att efter stora V:et kommer ett litet ”l” och först efter l:et kommer det ”a” som de konsekvent på ett ordblint vis placerar efter v:et. Chefen eller vem det nu är, korresponderar med mig och fattar inte varför jag tycker att en liten bokstavsrockad är något att tjafsa om. Fast ordet ”bokstavsrockad” brukar han inte – så långa ord verkar han inte kunna ens föreställa sig.

Någon som är utklädd till litteraturrecensent och som uppträder under namnet Lasse Ekstrand, recenserade en av mina böcker i en tidning som tvivels utan är lika alert som dess ålderdomliga namn: Gefle Dagblad. På en rad ställen kallar mig denne Lasse Ekstrand för Oransky. Det är bara en bokstav av sju som den här Lasse Ekstrand har förvrängt och man skulle kunna se det som en bagatell om Lasse Ekstrand inte drog långtgående slutsatser baserade på resultatet av sin egen inkompetens. ”Vem nu denne gåtfulle ’Oransky’ är”, frågar Lasse Ekstrand i sin folkförblindande artikel och han fortsätter med konstaterandet att Oransky ”finns inte upptagen i Sveriges Författarförbunds Matrikel 2000, ej heller i Bibliotekstjänsts ArtikelSök”.
Och så är det: Det finns inte någon Oransky i någon av dessa databaser och ej heller i någon annan svensk eller nordisk databas. Oravsky däremot har författat över 60 egna boktitlar och över tusen tidnings- och tidskriftsartiklar… På svenska, danska, engelska, tjeckiska, slovakiska…

Chefredaktören på Gefle Dagblad är dessvärre ingalunda medveten om vilka problem hans liberala blaska kan skapa och även skapar. Det har nämligen visat sig att Lasse Ekstrands förkunnade att det inte finns någon Oransky, tolkades på en Umeåtidning av samma tvivelaktiga trovärdighet som Gefle Dagblad, att Umeås kulturchef Oravsky inte har skrivit någon som helst bok, eller någon tidningsartikel, med andra ord att den där Oravsky förmodligen är kulturvärldens tvillingbror till Refaat El-Sayed.

Det är också intressant att fundera över Lasse Ekstrands iver att i olika databaser leta efter de författare vilkas verk han hyllar eller smutskastar. För mig står det utom allt tvivel att han inte vågar sig på en självständig uppfattning eller åsikt om vare sig ett verk eller en författare, utan han tvångsmässigt ”söker stöd” för ”sitt” tyckande hos andra. Och samma gäller Umeåskribenten. Och samma gäller alla andra rådvilla kulturkypare som söker sin ”kunskap” hos andra utan att använda sig av det organ som en av Woody Alens karaktärer kallade ”min näst viktigaste”.

Om det exempelvis i en encyklopedi eller en annan källa står att Isaac Bashevis Singer var 88 år när han i juli 1991 dog, då kunde han inte varit född år 1904, eller också blev han inte 88 år gammal, eller också dog han inte år 1991.

 

Falsk och oriktig information sprider sig och tar fäste på samma vis som den korrekta, men liksom ogräs är även denna svår att bli av med.

© vladimir oravsky

Publicerat i böcker, gästinlägg, historia, journalistik, kultur, medier | Etiketter , , , , , , , , , | 1 kommentar

Haupt Art Family 3. oktober 2015

I fredags var det vernissage, men på lördag kunde vi besöka utställningen som nu hållit på i dagarna fyra. Ett 30-tal konstnärer samlas i en grupputställning under namnet Haupt Art Family. Alltihopa är anordnat av Cecilia Haupt Konstbyrå, där galleristen och konstnären Cecilia Haupt handplockat de medverkande. Jag är mycket glad och hedrad att jag fått delta!

DSC_0130-50Med Cecilia Haupt. Foto: Ulf Holmén

DSC_0915-50 DSC_0918-50Mina verk Sweet Sister V och From Here to Eternity bakom Uffe och Miche.

DSC_0129-50Med Anja Tchôrz. Foto: Ulf Holmén

DSC_0131-50Micheles Kindh, chefredaktör för vår nättidning Blaskan. Foto: Ulf Holmén

DSC_0133-50Konstnären Christer Magnuson, vars bok ”Handbok för konstnärer” jag inhandlade. Visdomsorden är utdrag ur boken. Foto: Ulf Holmén

DSC_0919-50Vännenrna Benji och Helene

DSC_0921-50DSC_0922-50 DSC_0923-50 DSC_0925-50Ett par av mina verk…

DSC_0926-50 DSC_0928-50 DSC_0929-50 DSC_0930-50 DSC_0931-50 DSC_0933-50 DSC_0934-50 DSC_0936-50 DSC_0937-50 DSC_0938-50 DSC_0939-50 DSC_0940-50 DSC_0942-50 DSC_0943-50 DSC_0944-50Kråkfågel i kopp(!) Så fräckt! ;)

DSC_0945-50Mera kråkkonst…

DSC_0946-50 DSC_0948-50 DSC_0949-50 DSC_0950-50 DSC_0951-50 DSC_0952-50 DSC_0953-50

Verklig Haupt Art Family; Cecilias syssling Kristoffer Ekman, konstnär även han, fanns bland deltagarna…

DSC_0960-50 DSC_0963-50

Mina visdomsord från Christer Magnusson…

DSC_0964-50 DSC_0967-50Christer Magnusson, Uffe och Miche i samspråk…

DSC_0968-50 DSC_0969-50Även moderskan fick sina visdomsord…

DSC_0971-50Mera Haupt Art Family, Cecilias styvfar

DSC_0973-50 DSC_0974-50Leta leta wi-fi…

DSC_0976-50 DSC_0978-50 DSC_0981-50Någon gång måste ju det roliga ta slut och vi beger ås vidare i riktning mot en lokal restaurang. Det var fantastiskt trevligt med många härliga möten och nya bekantskaper! Jag blev riktigt upplivad av alla spännande samtal och den fina konsten!

DSC_0982-50 DSC_0983-50På restaurang Hamnen. Lite flams, lite trams och jättegod mat och dryck!

Vår barnfotograf Benji fick låna kameran en stund och tog även denna gång en del intressanta bilder. Nu blev det dessutom en film:

DSC_0985 DSC_0991-50Foton: Benji Nord

DSC_0995-50 DSC_0997-50

En fin dag i kulturens tecken, tack alla medverkande! :)

Publicerat i Cecilia Haupt Konstbyrå, dagens citat, Egna verk, Konst, kultur, lowbrow, Okategoriserade, pop surrealism, skräckkonst, Utställning | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Mera gott och fint feministiskt hat – Mannheimer i GP

Anna Mannheimer är den senaste av alla mediepersonligheter som greppar tillfället att få synas en liten stund i strålkastarljuset med hatet som metod. Det har antagligen sett glest ut i almanackan. I en krönika (unvisit-länk) i GP spyr hon ut alla feministiska standardfördomar och – generaliseringar om män. Texten är en i raden av likadana, feministiska pamfletter, skrivna enligt samma, falska logik som rasister brukar använda: ”om invandrare är överrepresenterade inom kriminalstatistiken så är alla invandrare kriminella”. Nu när jag tänker efter så är det rätt sällan man hör ens rasister uttrycka sig på det viset, men om män som grupp går det bra. Män är överrepresenterade som utövare av våld, alltså är alla män våldsverkare. Det är precis det många radikalfeminister hävdar då de drar upp förklaringsmodeller som baseras på ”mansnormer” och ”manlighetsnormer” (för att vara norm måste ju någonting innefatta majoriteten).

”Någon på Facebook har lagt upp bild och namn på fem stycken kriminella våldsverkare och undrar om vi kan se någon gemensam nämnare?

Och om jag ska vara uppriktig; det är ganska tydligt vilka som inte kan följa våra svenska lagar, vem som slåss, bränner bilar, skjuter och våldtar.

Det finns verkligen något som de fem har gemensamt.

Sverige – vi har ett resultat; Det är män! Det är alltid, alltid män.”

Mannheimer tror sig antagligen sälla sig till de goda med den här inledningen som uppenbart är menad som en parafras på en rasistisk jargong. Det är bara det att hon blir själv den hon vill markera avstånd ifrån med sin text.

”Allt för länge har våra politiker stoppat huvudet i sanden och vägrat inse det växande problemet: Nämligen mäns dåliga självförtroende kombinerat med en grandios självbild, oförmåga till empati, toppat med lika delar aggressivitet och dålig uppfostran.

Där har ni roten till det onda.”

Ja, som ni ser; där har ni roten till det onda.

”Alla är dom oroade över det ökade våldet och hatet i landet. Alla försöker dom hitta sätt att skapa ett bättre samhällsklimat. Men låt mig få sticka ut min relativt oskäggiga haka och konstatera:

Det är inte kvinnor som sitter vid datorn och skickar anonyma hot till andra kvinnor. Meddelanden som beskriver hur dom borde dödas för att sedan våldtas, påfallande oftast av en exotisk man med stort organ, för att till sist få en smäll på käften.

I den ordningen.”

Och lösningen på mansfrågan är, Mannheimer…?

”Och det är ytterst sällan invandrarkvinnorna som ställer till något problem i förorten. Dom tar inga resurser ifrån våra äldre, Tvärt om! Det är dom som torkar våra gamla föräldrar i stjärten och som sliter i långvård och hemtjänst.”

Mannen är en ondskefull och låg varelse och kvinnan, särskilt den invandrade, är en helgonlik och god…ja, rena motsatsen faktiskt! Eller..? Mannheimer?

”Ja, jag vet att det också finns massor av bra män. Killar som lämnar på dagis, står upp för de svaga, behandlar kvinnor jämlikt och klappar katter. Men nu var det ju en gemensam nämnare vi skulle hitta. Vilka det är som ställer till mest skada i samhället och vad dom har för likheter. Och då blir tyvärr svaret – Det är män!

(Men det får man väl inte säga i det här landet?)”

Oj, det finns alltså en massa goda män? Säg mig, Mannheimer, varför måste du då generalisera så grovt och nedsättande över hela gruppen män? Och återigen den rasistiska retoriken, som Mannheimer antagligen tycker fungerar alldeles utmärkt när det gäller att sparka på gruppen män. Som en liten twist för att få sälla sig bland ”de goda antirasisterna”. Efter en grovt fördomsfull och hatisk text har Mannheimer till slut en önskan:

”Ps. Killar, snälla skicka nu inte en massa hatmejl till mig för jag blir både ledsen och tycker det är obehagligt. Tack på förhand. Ds.”

Är det här ett skämt? Nej, det är det förstås inte. Mannheimer vill påminna om sin tillhörighet i en offerkategori med rätt att ”sparka uppåt”.

Jag kan bara säga att jag inte idag heller behöver lida av för lågt blodtryck.

  • : – : – : –

Catta Neuding på bloggen Blånd skriver om texten här

Joakim Ramstedt på AVFM här

Bloggen Löjesguiden om samma här

 

Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, invandring och integration, jämställdhet, journalistik, medier, misandri i media, Okategoriserade, politik | Etiketter , , , , , , , , , , , , , | 25 kommentarer

Nytt digitalt verk: Night Flight

sisi night flight jpg 20 logo

Night Flight (The Gothic Empress series)
digital assemblage 2015
”Elisabeth Amalia Eugenie…no, that was no longer who she was…now she was The Empress, The Mother of the Country. She was also the mother of three young children of whom she didn´t see much, the Archduchess had full control over the royal houshold. Everywhere she went there always seemed to be the Archduchesses eyes andears present. The Emperor was always busy, working long hours and seemed to prefer to discuss the matters of the state with his mother and not with his young bride. The Empress was left alone with herthoughts, she could not entrust any of her Ladies in Waiting. She had been pregnant most of the time, not able to do the things she enjoyed the most; hiking and riding and the suffocating court life started to make her sick. So she began to escape whenever she could and her body might have been the ever monitored property of the state, but her mind was free. In her thoughts she went as far as she could, hoping not to return.

””I have awakened in a dungeon / With chains on my hands / And my longing ever stronger / And freedom! You, turned from me!””
©Susanna Varis

Publicerat i Egna verk, Konst, lowbrow, pop surrealism | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Välkomna till Haupt Art Family 2. – 5. okt 2015

haupt header

Välkomna till Cecilia Haupt Konstbyrå Samma helg som Affordable Art Fair Stockholm ! Hoppa av 1ans buss på vägen dit eller hem från den stora mässan. Station Sandhamnsgatan på Gärdet. Få tillfälle att möta spännande Konst och deras Skapare! Måleri Skulptur Performance Teckning Objekt Skulptur Grafik och Fotografi Collage…likt en lillasyster till den stora mässan visas Konst av ca 30 Konstnärer. Elin Källman Kristoffer LindforsTarvi Teras Maria Ljunggren Arne Frifarare Cecilia Haupt Christer Magnusson Niki CashJon Kastell Viktoria Kindstrand David Myrvold Emma Tryti Josefin RasmusonAnders Kumlien Susanna Varis Anita Bosdotter FlackMed flera!

Vernissage Fredag den 2a Oktober 14-19…Öppet Lördag den 3e Oktober, Söndag den 4e Oktober Måndag den 5e Oktober 12-17 Varmt välkomna!

Några bilder från förra veckan, då jag överlämnade tavlorna och vi blev intervjuade av tidningarna Ruotsinsuomalainen och Östermalmsnytt:

WP_20150918_12_48_57_Pro__highres WP_20150918_12_57_46_Pro__highres WP_20150918_12_58_59_Pro__highres WP_20150918_13_01_52_Pro__highres WP_20150918_13_45_58_Pro__highres WP_20150918_13_46_13_Pro-adj WP_20150918_13_48_06_Pro-crop-adj WP_20150918_14_02_18_Pro__highres

Edited in Lumia Selfie

WP_20150918_16_02_01_Pro__highres WP_20150918_16_02_16_Pro__highresKristoffer Lindfors på de övre bilderna, Tervi Teras med ett par av sina verk nederst. I övrigt; Cecilia, jag och reportrarna. Foton: ©Susanna Varis

Tillägg:

Nu finns artikeln hos Östermalmsnytt ute: artikel

Publicerat i Affordable Art Fair, Egna verk, events, Konst, kultur, Utställning | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Ännu en resa till Mariefred del II

…fortsättning från del I

Här fortsätter nu fotokavalkaden från årets sista resa med S/s Mariefred till Gripsholms slott och Mariefred:

DSC_0822-50-c DSC_0825-50-c DSC_0827-50-c DSC_0828-50-c DSC_0830-50-cDSC_0832-50-c DSC_0837-50-c DSC_0844-50-c WP_20150906_14_57_24_Pro__highres-50-c WP_20150906_15_13_43_Pro__highres-50-c

Edited in Lumia Selfie

Gustav III:s teater

WP_20150906_15_22_36_Pro__highres-50-c

Jag har tagit ungefär tre gånger så här många foton och sållat friskt. I all ysterhet över att det äntligen var tillåtet att fotografera efter alla dessa år blev det en hel del ”knäpper-hellre-än-bra”-bilder…

DSC_0845-50-cRuntom på svenska slott firas Hedvig Eleonora i år och även på Gripsholm finns en liten utställning med textilier från hennes tid.

DSC_0847-50-c DSC_0848-50-cHedvig Eleonora, gift med Karl X Gustav

DSC_0860-50-cFrån utställningen.

Interiörer från delarna där föremål och målningar från Karl X Gustav och Hedvig Eleonoras tid har samlats:

DSC_0849-50-c DSC_0852-50-cDet blev lite bråttom och jag hann aldrig notera vilka som figurerar på målningen ovan. Ett något märkligt porträtt i mitt tycke, med en åldrande dam (mor- eller farmor?) som majestätiskt tronar i förgrunden och en ytterst tillgiven liten figur till barn eller barnbarn i kanten. Det ser mest ut som barnet får omfamna den kungliga handen lite på nåder, den äldre kvinnan ser mest ut att vilja dra armen åt sig och sitter lätt bortvänd från barnet.

DSC_0856-50-c DSC_0857-50-cJo, det är faktiskt Karl XII som barn. Utslängd på en hermelincape som en märklig liten kerub, lekandes med krigiska leksaker.

WP_20150906_15_31_54_Pro__highres-50-cJohan II Kasimir Vasa, den siste av Vasaätten på manssidan. Hans far var Sigismund III Vasa och mor Konstantia av Steiermark. Han var kung av Polen och gjorde även anspråk på den svenska tronen. Runt halsen har han ordenskedjan för Orden vom Goldenen Vlies (The Order of the Golden Fleece), en orden som de flesta av de Habsburgska kejsarna var medlemmar av. De sistnämnda har jag ju intresserat mig för i samband med våra Wien-resor och projekt av olika slag. Ett projekt kretsar just kring renässansen i Ungern och Habsburgarna, som redan då hade etablerat sig som den härskande dynastin. Ett annat handlar ju om den österrikiska kejsarinnan Elisabet (Sissi), vars make Franz Josef självklart var medlem av denna orden. Även vår kung Karl XIV Gustaf är medlem. Letar man efter medlemmar i dessa dagar så tycks de ha förökat sig exponentiellt efter starten på 1400-talet, då enbart 24 ordenskedjor fanns.

DSC_0863-crop-50-cI Mariefred gladdes gräsänderna åt ett antal pop up-ankdammar – hela staden tycktes vara under vatten.

DSC_0865-50-c DSC_0867-50-c DSC_0870-50-cWP_20150906_17_51_08_Pro__highres-50-cFärden hem gick även den i blöthetens tecken. Vi satt en stund uppe på däck, men drog oss senare ner till de mera inklädda delarna av båten. Vid maskinrummet var det varmt och gott.

 DSC_0871-crop-dn-cVi närmar oss Stockholm och ser att regnbågen slutar i DN-huset. Det måste vara en synvilla. Där borde det inte gå att hitta någon bytta med guld…om nu inte kulturredaktionen ställt sig och kokat hartassar, grodor och annat i en kittel…

Publicerat i ångfartyg, historia, Konst, kultur, Okategoriserade, Utställning | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 7 kommentarer

Ännu en resa till Mariefred del I

Söndagen den 6. september (inlägget har dröjt eftersom det blev rätt gediget och jag har skrivit på det i omgångar) trotsade vi vädrets makter och begav oss ut på Mälaren med S/s Mariefred för ännu en resa till Mariefred och Gripsholm. Den här semestern gick åt till återhämtning och vila och vi ville göra en sista utflykt innan arbetet åter sätter igång.

DSC_0115-50-c DSC_0116-50-uffe-c DSC_0766-50-c InstagramCapture_2fba7066-b7e4-44a9-b7f3-12d42905e7f7-cNästan hela resan till Mariefred satt vi uppe på däck…givetvis blev det dock ett avbrott för att inmundiga den traditionsenliga ångbåtsbiffen.

Framme i på Gripsholm visade det sig att det numera, från i år, är tillåtet att fotografera utan blixt inne på slottet! Äntligen! Jag får tillstå att jag gick något bananas här och att det blev något av en fotobonanza av det hela. Hade jag vetat detta så hade jag förberett mig bättre, nu blev det drösvis med bilder av allt jag kom åt. Men det är helt fantastiskt att det numera alltså går att ta foton, slottet inhyser ju ändå statens (allas våra) porträttsamlingar och dessa har inte hittills ens gått att hitta på nätet i digitaliserad form. Många andra slott, som Skokloster och livrustkammaren, har ju föredömligt börjat digitalisera sina samlingar och även lägga upp högkvalitativa bilder av dem för allmänt förfogande genom Wikimedia commons.

Så håll till godo, här kommer ett urval:

DSC_0770-50-c DSC_0771-50-c DSC_0775-50-c DSC_0777-50-c DSC_0778-crop-c DSC_0779-50-c DSC_0781-50-c DSC_0782-50-c DSC_0783-50-c WP_20150906_13_54_41_Pro__highres-50-c WP_20150906_13_55_49_Pro__highres-crop-50-c WP_20150906_13_56_22_Pro__highres-crop-50-c WP_20150906_13_56_55_Pro__highres-crop-50-c WP_20150906_13_59_05_Pro__highres-crop-50-c WP_20150906_13_59_22_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_00_23_Pro__highres-crop-50-c WP_20150906_14_02_56_Pro__highres-crop-cDelarna med interiörer från 1500- och 1600-talen.

WP_20150906_14_04_44_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_06_20_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_07_29_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_08_09_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_10_36_Pro__highres-50-cFängelsehålan.

WP_20150906_14_13_11_Pro__highres-50-cUlrika Eleonora.

DSC_0789-50-c DSC_0791-50-c DSC_0792-50-c DSC_0793-50-c WP_20150906_14_17_29_Pro__highres-50-cDet här är ett av mina absoluta favoritrum på Gripsholm. Jag kan inte få nog av de vackra tapeterna…Var det kanske från Adolf Fredriks tid? Jag är så alltid så hänförd och nu var det en sådan intensiv fotobonanza att jag missade detaljerna.

DSC_0795-50-cDrottning Ulrika Eleonoras hovdamer som hönor…

DSC_0796-50-c WP_20150906_14_17_54_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_19_37_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_21_16_Pro__highres-50-cLovisa Ulrika

DSC_0799-50-c DSC_0800-50-c DSC_0801-50-cRummet där Gustav IV Adolf satt fängslad, eller i husarrest, under de turbulenta åren i början av 1800-talet. På väggarna hänger porträtt på Karl XI och hans familj, med modern Hedvig Eleonora och frun Ulrika Eleonora av Danmark samt barn.

DSC_0803-50-c

Katarina den Stora (Katarina II) av Ryssland, född som den tyska prinsessan Sophie Friederike Auguste av Anhalt-Zerbst, kusin till kung Gustav III.

WP_20150906_14_31_24_Pro__highres-50-c

WP_20150906_14_27_39_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_29_02_Pro__highres-50DSC_0808-50-c DSC_0809-50-c Den vackra salongen i empire-stil

WP_20150906_14_38_43_Pro__highres-50-c WP_20150906_14_40_20_Pro__highres-50-c

Fotobonanzan fortsätter i del II

Publicerat i ångfartyg, historia, Inspiration, Konst, kultur, Okategoriserade | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , | 5 kommentarer

Bloggen Genusdebattens Toleranspris

Bloggen Genusdebatten, som i flera år nu beskrivit och debatterat ämnen som genus och jämställdhet, har nu börjat dela ut ett årligt Toleranspris. Det första priset i ordningen gick mycket välförtjänt till den miljöpartistiska politikern och debattören Josefin Utas. Jag fick den stora äran att (…hrm…på något kort varsel) skapa ett konstverk som skulle ingå i priset vid sidan att ett diplom:

Josefin Utas II sign jpg 50 logo

Pristagaren verkade till min glädje nöjd över porträttet:

utas-tweet-150913

Läs mer om priset på Genusdebatten: här

Publicerat i Egna verk, genus, genusvetenskap, Konst, medier, politik | Etiketter , , , , , , , , , | 10 kommentarer

Invigning av Playhouse Teater

11885227_892236677525766_122490561785067388_n-pix

I onsdags var jag bjuden på ett event av Skugge&Co; nyöppnandet av Playhouse teater på Drottninggatan 71. Här har tidigare legat ett etablissemang med spaghettiopera och ännu tidigare en biograf vars repertoar bestod av den slags ekivokt material som vi numera mestadels hittar på internet eller dvd (kunde min vän som följde med på eventet förtälja).

WP_20150909_15_52_20_Pro (2)Väntar på min vän på Kulturhusets café. Jag hann även överlämna ett par reproduktioner, en The Cage II (Den Blå Ballerinan) på plåt och en Red Rum på stor canvas till sina köpare.

DSC_0874-50 DSC_0875-50Foton, om inte annat anges: undertecknad.

skuggeco-01-crop-150Jag i mitten i min favoritkimono. Foto: Skugge & Co

DSC_0876-50 DSC_0877-50 DSC_0878-50Gratis bubbel och olivkompotter i glas före…

DSC_0880-50Fredrik Strage spelade (bra) musik för oss…

DSC_0892-50Samma Ramones-låda som jag själv har hemma och självklart underbara Parallell Lines av Blondie…

DSC_0885-50-crop DSC_0886-50Elisabet Klason och Björn Lönner, teaterns konstnärliga ledare.

Konceptet verkar roligt och intressant; att kombinera kök, bar och bistro med en teater där man sätter upp nyskriven, amerikansk drama, både Broadway och Off-Broadway. En frisk fläkt från Över Där in i den inhemska ankdammen.

DSC_0887-cropEtt litet smakprov på en kommande föreställning…

WP_20150909_19_34_36_Pro__highres-cropSedan var det dags – den officiella invigningen!

DSC_0889-50 DSC_0890-50Ett lila band klipptes och guldig jättekonfetti ramade in ögonblicket. Efteråt fortsatte bjudningen och musiken, men jag fick tyvärr dra mig hemåt eftersom det alltid finns en morgondag och den alls inte längre är ledig.

DSC_0893-50 DSC_0894-50Bistron, väldigt stilfullt och gemytligt.

Som sagt, alltihopa verkar spännande och jag kommer säkert att besöka teatern och/eller bistron vid tillfälle.

  • : – : – : –

Evenemanget kom med i Expressen 14. sep:

skugge-02

Publicerat i events, kultur | Etiketter , , , , , , , , , | Lämna en kommentar