Avgå Serner

Brak_1_810007c Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Anna Serner är chef över Svenska filminstitutet, och om hennes karriär har jag tidigare skrivit härhärhärhärhär om Serners stöd till Sveland under gubbslemsdebattenhärhär om hur lönediskriminerad Serner är och här om jämställdhetsmärkningen av svensk film. (Ursäkta länkdrivan).

Serners karriär har alltså hittills kantats av den ena dumheten efter den andra inom sfären feminism/genus. Men nu har Serner en gång för alla visat hur osaklig, omdömeslös, misandrisk, hjärtlös och förblindad av ideologi hon är. Artisten Lou Reed gick tragiskt bort igår och med anledning av detta skriver alltså en chef för ett av landets kulturinstitutioner så här på Facebook:

“Ledsen om jag kränker någons sorg. Men att det bara är gubbar som kommenterar Lou Reeds död? Hur de lyssnat på honom som 16-åringar i sitt pojkrum osv osv
. Gubbslemsvarning.”

sernerfacebook

Avgå Serner. Förtroendet går inte att återupprätta.

Kimhza Bremers bodega om detta här.

 – : – : – : –

Ulf har nu skrivit till Lena Adelssohn Liljeroth:

Meddelande: Hej Lena, hoppas allt är bra! Jag har en fråga som jag tycker har blivit alltmer akut. I en tid då kränkningar på nätet och i olika kulturella sammanhang diskuteras livligt, är det av vikt att också stävja denna då den dyker upp. Och det kan man minst sagt säga att den har. I dag måndag gjorde nämligen Anna Serner, chef för Svenska Filminstitutet ett privat inlägg på facebook som lät ordagrant så här:

”Ledsen om jag kränker någons sorg. Men att det bara är gubbar som kommenterar Lou Reeds död? Hur de lyssnat på honom som 16-åringar i sitt pojkrum osv osv
Gubbslemsvarning.”

Jag vet inte hur du tolkar detta Lena, men jag känner mig som svensk man ganska illa berörd. Att det är en offentlig person vars lön jag betalar via skattsedeln gör det inte bättre. Nu är frågan, vad tänker kulturministern göra åt det som borde ses som vuxenmobbning från en person som dessutom innehar en offentlig tjänst? Själv tycker jag att toleransgränsen är nådd och att utan en offentlig ursäkt från Anna Serner personligen kan jag som medborgare inte acceptera mindre än hennes avgång. Hon har tyvärr samlat ihop poäng till detta sedan tidigare.

Mvh

Även jag har nu skrivit till Adelssohn Liljeroth:

Meddelande: Hej!

Jag har under en tid följt vd:n för Svenska filminstitutet, Anna Serners karriär och förehavanden förknippade med hennes uppdrag. Bortsett från att en vd för en tung kulturinstitution inte förstår underlagets betydelse vid 50/50-kvoteringar mellan könen och bortsett från att hon låter ideologi övertrumfa kvalitetskrav, har hon nu även visat sig vara en ytterst misandrisk, hjärtlös, osaklig och omdömeslös person. Hon har idag, dagen efter artisten Lou Reeds bortgång, skrivit följande på sin facebook-sida:

“Ledsen om jag kränker någons sorg. Men att det bara är gubbar som kommenterar Lou Reeds död? Hur de lyssnat på honom som 16-åringar i sitt pojkrum osv osv. Gubbslemsvarning.”

Mitt tidigare obefintliga förtroende för Serner som vd för Svenska filminstitutet går ej längre att reparera. Jag kräver att Serner avgår.

Vänliga hälsningar

Susanna Varis

Om ni också vill skriva till ministern, så går det bra att göra det här 

– : – : – : –

Apropå Lou Reed, läs gärna Uffes in memoriam på Blaskan blogg.

Dolf på Genusdebatten skriver om Serner och om Lou Reed och hans gärning här.

Jämställdhetsfeministern här.

Please like & share:

Om Susanna Holmén Waris

Susanna Holmén Waris, född 1968 i Salo, Finland, civilingenjör från KTH och frilanskonstnär som arbetar inom järnvägen. Bloggen handlar om allt från konst, politik och vetenskap till mode, humor och personliga erfarenheter. Välkommen!
Det här inlägget postades i blodtryckshöjare, feminism, genusvetenskap, jämställdhet, kultur, medier, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

40 svar på Avgå Serner

  1. Fnordspotting skriver:

    Haha, eftersom jag inte är gubbslemmig nog att vara förkrossad av det aktuella dödsfallet (Bananskivan är förvisso en favorit) så tyckte jag detta var hysteriskt kul. Särskilt hur hon försöker förklara bort det med att det bara är dylika yttringar i media hon avser.

    • Susanna Varis skriver:

      Var har hon förklarat sig?

      • Fnordspotting skriver:

        I svaren på Facebookposten: https://www.facebook.com/anna.serner

        Kommentar: ”På min FB är det 95 % kvinnor som vinkar farväl!”
        Anna Serner Ja. På privata flöden kanske men i media…

        Kommentar: ”Kallas gärna gubbslem så länge jag får lyssna på Lou!”
        Anna Serner Jag lyssnar också. Det är det offentliga samtalet jag syftar på.
        Anna Serner Well. Jag ska vara ärlig. Jag lyssnar inte av eget val, men jag har inget emot att höra.

        Kommentar: ”En detalj: Min sextonåriga dotter och hennes (tjej-)kompisar postar om Lou Reed. Men vad jag verkligen undrar: Vad är det som är gubbslem med att som man sörja en gammal idol? Hjälp mig att förstå.”

        Anna Serner Begreppet gubbslem är inte bara riktat mot individer utan företeelser.

        • Susanna Varis skriver:

          Tack. Samma slingrande som det brukar vara när patriarkatet kommer på tal. Man menar att patriarkatet är ett system men resonerar ofta som att det handlar om männen och/eller enskilda män.

          • Fnordspotting skriver:

            Kommentar: ”Anna, du som brukar vara saklig och klok . Vad hände här? Är det fel att män sörjer en man ? Eller får det bara vara kvinnor ?”

            Anna Serner Men nu får ni lösa min förklaring lååångt ovan. Det är media jag kritiserar!

            Kommentar ”Framgår inte riktig :-))”

            Anna Serner Har insett det….

            Yeah. Annars skulle man ju kunna säga att ”oj, det blev kanske fel, sorry, jag tar tillbaka det här”. Men, eh, nej, för det är ju synd och skam att media, musikjournalister och Andres Lokko är så högervridna och antifemnistiska. Really!

          • Susanna Varis skriver:

            Saklig och klok vete katten.
            Slingerbult.

  2. David skriver:

    Mycket bra. Har också mailat. Olämpligt att en könsrasist innehar positionen VD på Svenska Filminstitutet.

  3. Pelle2 skriver:

    Kanonbra inlägg Susanna och kanonbra att även du och Ulf mejlade till Adelsohn -Liljeroth. Som du säkert såg på Kimhzha Brehmers Bodega så gjorde jag detsamma.
    Tycker att måttet är rågat för hur mycket dumheter vi skall behöva tåla i feminismens
    namn.
    Anna Serner är en könsrasist och misandriker som verkligen förtjänar att få sparken.

    • Susanna Varis skriver:

      Tack!! Ja, jag läste kommentarerna på Kimhzas när jag väl fått avreagera mig här på bloggen och såg då att även andra skrivit, vilket är jättebra!

      • dolf skriver:

        och fler blir vi (som skriver), fast det var egentligen inte min mening att skriva om Serner, utan om Reed. Men inte ens det kan man få göra i fred. Kärringjävel. (Serner alltså)

  4. Dreadlock skriver:

    Ursäkta… Detta var årets mest oförskämda puckade uttalande av en kulturfigur…med råge.

    Frågan är : Var Serner dyngrak och sur när hon skrev om Reeds fans ? Eller är hon bara allmänt sådär härligt gränsöverskridande befriad från självkritik ?

    Årets mest bedrövliga uttalande av en kulturhövding med 125 000:- per månad skattekronor i lön . Nej, detta glöms inte bort på ett bra tag.

    • Susanna Varis skriver:

      Härligt gränsöverskridande dyngrak kanske? Eller bara som hon brukar vara?

      • Ulf E skriver:

        Bara som hon brukar vara.

      • Magnus skriver:

        Efter en titt på hennes FB-flöde från de senaste veckorna får jag intrycket av en härligt gränslös och tjoig person, som en mix av Björn Rosengren och Liza Marklund ungefär. Och som är van vid att aldrig bli ifrågasatt på hur härlig hon är. Det utesluter förstås inte en möjlig helgfylla.

    • Magnus skriver:

      Håller med. Idiotiskt korkat uttalande. För att se riktigt hur pantat det är kan man föreställa sig motsvarande FB-utspel om Madonna eller Aretha Franklin fällt dagen efter dessas resp. frånfälle.

      ”Ursäkta att jag säger det, men varför är det bara brudar och tanter med smetigt glycerin som jag hör bre ut sig om hur enormt viktig Madonna var nbär de sat i sina chockrosa flickrum och tittade på MTV? Inte så många män som uttalar sig, nej, men desto fler mediehoror. Undrar varför, hehe! Och borde inte tanten ha fattat för länge sedan att hon hade tappat rösten?”

      Hur tor ni *det* hade tagits emot?

      • Susanna Varis skriver:

        Vederbörande hade blivit rullad i tjära och fjädrar samt fått löpa gatlopp för att aldrig mera återkomma i någon som helst prestigefylld tjänst.

        • Magnus skriver:

          Ja, självklart. Eller tänk dig en kulturchef på en större tidning som dagen efter att Rihanna avlider efter att ha slagits i stycken av Chris Brown säger ”hon får la skylla sig själv hörni, hon återvände ju till honom efter att ha blivit misshandlad. Varför grinar alla över den här hajpade tjejen?”

          Tyvärr tror jag inte att Lena Adelsohn har en aning om vem Lou Reed var, mer än ”namnet på nån sorts alternativrockare i mörka solbrillor”, men det är helt rätt att skriva till henne och markera att Anna Serner pratar i nattmössan och att många inser att detta är ett störtkorkat uttalande.

      • Fredrik S skriver:

        Jag tror just ordet Hora i olika varianter kan ses som motsvarigheten till Gubbslem.

  5. Adam Bek skriver:

    Och så byter man ordet ”gubbar” mot valfri minoritet och rasism/sexismen blir så tylig den kan bli. Vilken oerhört obehaglig människa.

    Dessutom har hon fel. I P1 på eftermiddagen idag var det en kvinnlig programledare (Louise?) som hyllade Lou Reed genom att spela två låtar och prata om hur mycket han hade betytt för henne.

    Jag tror för övrigt att jag äntligen begriper vad ”gubbslem” är. Det är väl helt enkelt namnet på de sura uppstötningar som manshatande mediekvinnor ständigt kräks ut över svenska folket. Oj, nu har jag fått lite ”gubbslem” i halsen, vänta, jag skall bara gå och kräkas lite på svenska folket så kan vi fortsätta genusmötet med kaffe och bullar se’n.
    (Ledsen om det blev lite äckligt, men det är ju äckligt alltihop, från början till slut.)

  6. John Nilsson skriver:

    Skickade detta till kulturministern, med ärendet:

    ”Anna Serners misandri, angående män som sörjer Lou Reed”:

    Meddelande:

    ”Hej Lena Adelsohn Liljeroth,

    Förutom det som sägs så bra av Ulf och Susanna Varis i de brev till dig, som refererats i detta inlägg…

    http://www.susannavaris.com/blogg/2013/10/avga-serner/

    …tycker jag också att man kan ifrågasätta Svenska Filminstitutets ”genuspolitiska” inriktning med en 50/50-kvotering mellan kvinnor och män, eftersom intresset för att göra film synes vara mycket större bland män än bland kvinnor. Pär Ström skrev om detta för snart två år sedan:

    ”Det finns många tecken på att betydligt fler män än kvinnor är intresserade av filmproduktion. Nedan visar jag ett. Så här står det i Svenska Filminstitutets rapport om genusfrågan med titeln ”00-talets regidebutanter och jämställdheten”:

    ”Detta kan ställas i relation till den starka mansdominansen bland de sökande till regiutbildningarna. Vid filmhögskolan i Göteborg har andelen kvinnliga sökande till regiutbildningen under hela 2000-talet legat på 30 % medan 27 % av de sökande till Dramatiska institutet varit kvinnor. Räknas båda skolorna samman var andelen kvinnliga sökande 28 % under hela 2000-talet. […]

    I förhållande till antalet sökande tar alltså de högre svenska filmutbildningarna in betydligt fler kvinnor än män. I själva verket är det på båda skolorna dubbelt så många av de sökande kvinnorna som tas in: på Filmhögskolan kommer 6 % av alla kvinnor som ansökt in på regiutbildningen men bara 3 % av männen, på Dramatiska institutet kommer 2 % av kvinnorna in men bara 1 % av männen.”

    http://genusnytt.wordpress.com/2012/01/26/mansdiskrimineringen-inom-filmproduktion-ska-oka/

    Är detta den typ av ”jämställdhet” mellan kvinnor och män, som Alliansen och din regering vill främja, där män måste vara två till tre gånger så bra som kvinnor, för att bli aktuella för statligt stöd till filmskapande? Det var ju inte okej med kvotering, när SLU kvoterade in män på veterinärutbildningen, så varför skulle det vara okej med kvotering av kvinnor till regiutbildningar och till Svenska Filminstitutets bidrag för filmskapande? Värderar vi könen olika i det här landet?

    http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article11753512.ab

    Till sist:
    Tycker du och din regering att det är okej att företrädare för statligt finansierade verksamheter uttrycker sig så förklenande om sörjande människor, som Anna Serner nu har gjort på sin Facebooksida, bara för att de råkar tillhöra ett visst kön?

    Detta undrar:

    /John Nilsson”

  7. Pingback: En stjärna har slocknatLou Reed, Andy Warhol och Solanas | Genusdebatten

  8. Magnus skriver:

    Ärligt talat är det länge sedan SFI var en ledande aktör inom svensk film. Tittar man på vad de gjort som tunga producenter det senaste årtiondet så är det rätt tunt. det handlar dels om superbreda publikfimer som ”Sune- All Inclusive” och de svenska Millennniumrullarna (som i och för sig var bra, men de hade nog blivit gjorda även om SFI inte funnits), dels kortfilmer och hårt nischade projekt, ofta med en genus- eller på annat sätt politiserande undertext). De verkar inte hitta några nya, unga och begåvade regissörer eller fotografer längre.

    Hur det går under Serner återstår att se, ifall hon skulle sitta kvar, men annars har jag spontant inget emot att hjälpa till att förstöra deras (och deras chefers) rykte inför en världspublik. De tillhör inte längre det kulturliv jag bryr mig om här i landet.

    • Susanna Varis skriver:

      Att Sune får pengar beror på det sk automatstödet (hette det väl?), alltså att filmer som väntas dra stor publik automatiskt får stöd. Märklig konstruktion. Resten du nämner, genusträsket, står Serner starkt bakom.

  9. robjoh skriver:

    Vill bara meddela att jag också har mailat.

  10. lavazza1891 skriver:

    Den mest positiva spekulationen om utnämningen jag kan komma på är att borgarna vill lägga ner Filminstitutet och därför tillsätter en galen chef som ska försämra institutets rykte för att göra beslutet mer populärt.

    • Magnus skriver:

      Hon har i stort sett ingen tidigare koppling till filmbranschen annat än att hon är släkt med Håkan Serner. ;)

      Har nu också mejlat kulturministern och krävt en oreserverad ursäkt från Serner eller sparken direkt med anledning av förbrukat förtroende, sårande uttalanden och grov okunnighet.

  11. Anna Serner är fantastiskt kunnig och vältalig och har en hälsosamt kritisk inställning till alla som inte har samma typ av könsorgan som henne. Jämställdhetsfeministern måste verkligen – så fort hen kommer tillbaka från semestern imorgon – rycka in till duktiga Serners försvar. Gubbslem! Gubbslem! Gubbslem!

  12. Pingback: GD-träffen i Stockholm, ”Disconnects” där forskare och chefer ljuger samt Vålds- och barndiskurser | Genusdebatten

  13. Lavazza skriver:

    Serner har nu tagit bort FB-inlägget utan förklarande ursäkter. Först plumpa provokationer och sedan sopa undan, gömma sig och låtsas som ingenting. Inte särskilt hedrande.

  14. Pingback: Anna Serner: en klok feminist som sätter Lou Reed och andra gubbslem på plats. | Jämställdhetsfeministerns blogg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.